[scheikunde] jodometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 26

[scheikunde] jodometrie

hallo iedereen, als volgt is de werkwijze van mijn titratie:
Vul een injectiespuitje van 20,0 mL met sinaasappelsap. Bepaal van het gevulde spuitje de massa. Druk vervolgens ca. 15 mL sinaasappelsap uit het spuitje in een erlenmeyer van 100 mL. Weeg het spuitje opnieuw en noteer de massa van uitgespoten sinaasappel sap.

Voeg vervolgens toe: 1 g kaliumjodide, 10 mL H2SO4 1 M (gebruik de maatcilinder), 1 mL zetmeel-oplossing en 10 mL water. Breng een roervlo in en laat het mengsel roeren op een magnetische roerder. Zorg voor een witte ondergrond onder de erlenmeyer. Vul een injectiespuitje van 20,0 mL met een oplossing van kaliumjodaat 0,001 M. Voeg deze oplossing druppelgewijs aan het reactiemengsel in de erlenmeyer. Zorg dat het mengsel goed geroerd wordt. De bepaling is klaar als de donkere kleur, zo"n 15 seconden blijf bestaan.
ik heb deze proef al uitgevoerd en met resultaat, ik heb de concentraties goed bepaald. enkel is mijn vraag waarom er zwavelzuur en kaliumjodide aan het monster wordt toegevoegd. deze hebben normaal gezien geen effect op de zetmeel-indicator maar waarom zitten deze er dan in?

dit labo is trouwens terug te vinden op:

http://biologie.fali.nl/index.php/Pra/Bepa...appelsapMetJood

moest dit extra info zijn

grts

Berichten: 915

Re: [scheikunde] jodometrie

Je voegt IO3- toe. Hoe krijg je daaruit I2?

Daarom gebruik je I- (en zwavelzuur).

Nog een tip: redoxreactie.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] jodometrie

epiphonix schreef: Je voegt IO3- toe. Hoe krijg je daaruit I2?

Daarom gebruik je I- (en zwavelzuur).

Nog een tip: redoxreactie.
in het monster ontstaat dan I2 en O3? waarom die KI erin moet lijkt me duidelijk maar dan nog die zwavelzuur?

grts

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] jodometrie

Ehm, je verwacht dat er op een of andere manier ozon ontstaan? Zo simpel ligt het echt niet hoor. Zoals epiphonix zei, redoxreacties. We gaan hier geen gokspelletje van maken hè ;)

Het joodatoom zit op 5 plaatsen gebonden aan de zuurstoffen, 1 zuurstof heeft nog een vrij pootje dat de minlading draagt. Het is dus niet zo dat het jood gewoon tegen 3 losse zuurstofatomen plakt hoor.

Berichten: 26

Re: [scheikunde] jodometrie

Fuzzwood schreef: Ehm, je verwacht dat er op een of andere manier ozon ontstaan? Zo simpel ligt het echt niet hoor. Zoals epiphonix zei, redoxreacties. We gaan hier geen gokspelletje van maken hè ;)

Het joodatoom zit op 5 plaatsen gebonden aan de zuurstoffen, 1 zuurstof heeft nog een vrij pootje dat de minlading draagt. Het is dus niet zo dat het jood gewoon tegen 3 losse zuurstofatomen plakt hoor.
juist, voor een zuur milieu..

vergeef men luiheid :)

Reageer