[scheikunde] Zuurgetal, ja weer.

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 13

[scheikunde] Zuurgetal, ja weer.

Hey

Ik weet dat er al een aantal topics over het zuurgetal bestaat maar ze gaan allemaal over vetten/olien. Ik wil vragen hoe het gaat met het bepalen van het zuurgetal van een zeep. Ik heb namelijk een werkwijze gevonden:
Weeg 2 gram zeep af en breng over in een erlenmeyer.

Voeg 25 ml 0,1 mol/l HCl oplossing toe en titreer met natronloog

Noteer het verbruik.

Voer een blanko uit.

Bereken uit het verschil tussen de bepaling en de blanko het zuurgetal.
Wat ik hier niet snap is die 25ml HCl. Is dat een oplosmiddel of en overmaat die met mijn zeep en/of vrije vetzuren gaat reageren die ik daarna moet titreren ( een terugtitratie dan )?

Want wat is het zuurgetal...Het aantal mg KOH dat nodig is om je VET/OLIE te neutraliseren. Die vetzuren zouden dan normaal gezien geneutraliseerd moeten worden door mijn KOH in mijn bereiding ( het wordt een kaliumzeep ).

mvg

nevermind

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuurgetal, ja weer.

nevermind schreef: Hey

Ik weet dat er al een aantal topics over het zuurgetal bestaat maar ze gaan allemaal over vetten/olien. Ik wil vragen hoe het gaat met het bepalen van het zuurgetal van een zeep. Ik heb namelijk een werkwijze gevonden:
Weeg 2 gram zeep af en breng over in een erlenmeyer.

Voeg 25 ml 0,1 mol/l HCl oplossing toe en titreer met natronloog

Noteer het verbruik.

Voer een blanko uit.

Bereken uit het verschil tussen de bepaling en de blanko het zuurgetal.
Wat ik hier niet snap is die 25ml HCl. Is dat een oplosmiddel of en overmaat die met mijn zeep en/of vrije vetzuren gaat reageren die ik daarna moet titreren ( een terugtitratie dan )?

Want wat is het zuurgetal...Het aantal mg KOH dat nodig is om je VET/OLIE te neutraliseren. Die vetzuren zouden dan normaal gezien geneutraliseerd moeten worden door mijn KOH in mijn bereiding ( het wordt een kaliumzeep ).

mvg

nevermind
Het is inderdaad een terugtitratie. Zodra een zeep (kaliumzout als het ware) met een zuur in aanraking komt, zullen je zeepmoleculen zo goed als volledig aangezuurd worden. Je zult daarom minder HCl terugvinden.

Berichten: 13

Re: [scheikunde] Zuurgetal, ja weer.

Wat bedoel je met aangezuurd worden? Wegreageren tot een carbonzuur? Wat zou de reactie vergelijking zijn?

(R-COOK)3 + 3HCl -> (R-COOH)3 +KCl

Lijkt mij nogal raar. Moest het waar zijn dan gaat mijn NaOH met de gevormde carbonzuurgroepen toch ook reageren?

(R-COOH)3 + NaOH -> (R-COONa)3 + H2O

+

HCl + NaOH -> NaCl +H2O

Zo verbruik ik meer NaOH = fout.

mvg

nevermind

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zuurgetal, ja weer.

Ja maar het zal eerst met het HCl reageren. Kies je je indicator dus goed, dan bepaal je alleen maar de hoeveelheid HCl. Je zou het ook met een pH meter kunnen proberen waarbij je dan beide omslagpunten vastlegt.

Je maakt wel een foutje in je reactievgl. Hoe kun je in vredesnaam op die manier 3 vetzuren aaneenknopen? Ze zitten sinds de verzeping echt niet meer aan glcyerol gebonden hoor.

R-COOK + HCl --> R-COOH + KCl is voldoende hoor.

Reageer