Pandemie in aantocht?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Pandemie in aantocht?

Momenteel heerst er varkensgriep (Influenza A/H1N1 type) in Noord-Amerika, vooral mexico.De eerste signalen van een besmetting buiten Noord-Amerika zijn al bekend , Nieuw-Zeeland en misschien Frankrijk. Deze griep heeft momenteel 1300 mensen besmet en er zijn al een aantal mensen bezweken(59). (getallen veranderen natuurlijk per dag dan wel uur)

Normaal gesproken is griep zeer gevaarlijk voor jongen kinderen dan wel ouderen, maar dit virus slaat ook toe bij jonge gezonde volwassen.

Dit is wel zeer merkwaardig en daardoor is de angst voor een pandemie ook aanwezig. En dit allemaal binnen een maand.

Natuurlijk overlijden er jaarlijks meer mensen aan griep, maar dit type is wel opvallend.

Advies of informatie verkrijgbaar bij het RIVM

Bron: WHO

Berichten: 740

Re: Pandemie in aantocht?

Veel overeenkomsten met de Spaanse griep uit 1918, waar ook gezonde mensen sneller stierven dan oudere mensen.

Er is alleen nog een aanwijzing dat de griep ook van mens op mens kan worden doorgegeven...

Berichten: 1.816

Re: Pandemie in aantocht?

Virussen zullen er altijd en in alle varianten en vormen blijven.

Vroeger waren we bang voor de russen, de Rooien. Nu zijn het de vi-russen.

Ik vind het behoorlijk belachelijk om van een pandomie te spreken, omdat er een paar mensen dood zijn gegaan en ook de omstandigheden totaal onbekend zijn.

Bij een epidemie spreek je over ca 5 á 10 mensen per 100.000. Een pandomie moet een factor 50 minstens hoger ligger, geloof ik. In Mexico leven 80 miljoen mensen!! En de omstandigheden zijn vaak zeer slecht, vergeleken met hier.

Goed, het is een besmettelijke griep-variant, maar de laatste berichten spreken van een goed herstel van deze zieken, in andere landen.

Alles schijnt tegenwoordig gevaarlijk en bedreigend te zijn, effe terug naar af??

Laatst waren er weer eens berichten over ca 150.000 hondenbeten/jaar en incidenten, dus zijn alle honden ineens levensbedreigend. Niemand praat over de tig miljoenen!!!! auto en andere voertuigincidenten. Een hondenbeet geeft een trauma???, maar na een autobotsing stap je gewoon weer in een auto. Hoe gek is iedereen en hoe gek laat je je maken??
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Pandemie in aantocht?

De zes stadia van een epi/pandemie zijn goed gedefinieerd. Ik dacht te hebben begrepen dat men over een pandemie in stadium 4 spreekt als er op tenminste twee plekken in de wereld mens-op-mens besmettingen plaatsvinden.

Er is wel degelijk aangetoond dat er mens-op-mens besmetting plaats vindt.

Het vreemde blijft dat alle ernstige gevallen tot nu toe in Mexico zijn gevallen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Pandemie in aantocht?

In de tropische en naar tropisch neigende subtropische gebieden komt sowieso nooit vaak griep voor. Het gevolg is dat het immuunsysteem van die mensen niet op griep is berekend.

Ga maar na wat er met de Indianen gebeurde toen wij daar de verkoudheid introduceerden.

Berichten: 740

Re: Pandemie in aantocht?

@rwwh:

Het is best logisch dat er nog maar weinig sterfgevallen zijn, ondanks dat het een krachtig virus is, vergelijkbaar met het 1918 influenza virus, blijft het nog steeds gevoelig voor anti-virale middellen (die waren uiteraard in 1918 nog niet beschikbaar).

Het gevaar is echter dat als blijkt dat het virus zeer gemakkelijk van mens op mens kan overgaan, dat er snel een selectie ontstaat waardoor er in een korte tijd veel resistente stammen ontstaan, als men slordig omgaat met het toedienen van anti-virale middelen. Tevens zal kan dit ook de vaccinontwikkeling verstoren aangezien je sneller een antigenicshift of antigenicdrift krijgt...

Berichten: 1.816

Re: Pandemie in aantocht?

Zo vreemd vind ik het niet, dat de slachtoffers vooral in Mexico zijn gevallen. Mexico en vooral Mexico-stad heeft een zeer grote luchtvervuiling en daarmee mensen met veel longbeschadigingen.

Als ik wat parallellen mag trekken?

China (vogelgriep), zware luchtvervuiling. Net als in Mexico.

Bovendien in beide landen is er een veel te intensief contact tussen mens en dier. Die wonen zo ongeveer bij je in huis. (eenden, varkens enz)

In 1917/18 waren er de gifgas aanvallen en die doen ook niet veel goeds met je longen en ook in het Spanje van toen was er intensief kontakt met vee.
LiA

Berichten: 1.490

Re: Pandemie in aantocht?

WOENSDAG 29 APRIL 2009

Eerste V-griep dode buiten Mexico

In de Verenigde Staten is een bijna twee jaar oud kind overleden aan de gevolgen van varkensgriep. Dat meldde een Amerikaanse overheidsfunctionaris woensdag. Het is het eerste sterfgeval door deze ziekte buiten Mexico.

De peuter overleed in de staat Texas die aan Mexico grenst. In het zuiden van de VS zijn de meeste van de in totaal 65 gevallen van varkensgriep in het land vastgesteld.

In Mexico zijn officieel bijna 2500 mensen besmet. Tot nu toe zijn er zeven bevestigde doden.

In de Europese Unie zijn momenteel zeven gevallen van varkensgriep bevestigd. Dit meldde de woordvoerster van de Europese Commissie woensdag.

Kaart met uitbraak varkensgriep/mexicaanse griep!

Berichten: 740

Re: Pandemie in aantocht?

@thionyl

Wat heeft luchtvervuiling te maken met virusinfecties?

Intensief contact met vee zorgt voor een gemakkelijke recombinatie van influenza, waardoor je een snelle selectie krijgt op virussen die van dier op mens en mens op mens kunnen overgaan. Luchtvervuiling heeft niks te maken met de reden of je wel of niet dood gaat aan een influenza besmetting.

Berichten: 1.816

Re: Pandemie in aantocht?

Wat het te maken heeft met lucht vervuiling weet ik niet echt, maar het geeft me behoorlijk te denken.

Aangezien ik denk dat huid/mondcontact enz. niet de overbrenging regelt, staat de longfunctie m.i. als enige optie open. En in die regio's is dat voor veel mensen een zwak punt in hun gezondheid.

Daar kan bloedcontact plaatsvinden en is qua temp. ook een ideale broedplaats. En luchtvervuiling is een zware opgave voor longen en daar in die longen zijn de iedeale omstandigheden voor vermenigvuldiging enz enz.

Overigens, mijn mening voor een betere.

Maar er is nog wat anders wat me puzzeled.

Heb Wiki bekeken op epidemie en pandemie. Het vreemde is dat de begrippen die daar uitgelegd worden en ook wel duidelijk zijn, toch anders zijn dan dezelfde begrippen in kranten, radio ed.

Media, dus algemeen taalbegrip, vertellen dat een pandemie een super-epidemie is. Gewoon een overtreffende stap.

Taal en wetenschap lopen hier door elkaar heen, kan me dat ook best wel voorstellen. Tenslotte is een normale griep?? ook air-born en via luchtverkeer snel overal.

Aan de andere kant, lijkt het redelijk onder controle en met goede zorg is het te overleven. Wat natuurlijk niet weg neemt dat er altijd slachtoffers zullen zijn, helaas.

Dus RvH, specificeer je begrip van intensief contact, voor mij lijkt de longfunctie essentiëel, in deze "pandemie?".
LiA

Re: Pandemie in aantocht?

Luchtvervuiling heeft niks te maken met de reden of je wel of niet dood gaat aan een influenza besmetting.
Griep is een virusinfectie van de longen en luchtvervuiling geeft een extra belasting van de longen.

Het lijkt mij zeer aannemelijk dat daardoor in gebieden met een grote luchtvervuiling meer doden zullen vallen. Je zou het kunnen vergelijken met COPD en astmapatienten waar griep ook tot meer doden leidt dan in de gezonde populatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Pandemie in aantocht?

Is er geen makkelijke doe het zelf thuissynthese voor Tamivir? Zou handig zijn als er toch een tekort is aan dat middel ;)


Berichten: 2.337

Re: Pandemie in aantocht?

Van een makkelijke thuissynthese gesproken. :D

Zolang er geen doden in Europa vallen, geen reden tot paniek?!?! Afbeelding Afbeelding

Berichten: 28

Re: Pandemie in aantocht?

Ik ben de laatste tijd actief op dit zeer mooie forum. Ik ben niet up to date vermits ik geen computer thuis heb. Ik functioneer reeds extern dus op internet de afgelopen vijf jaren.

Nou wat de Mexicaanse griep betreft heb ik geen enkel goed of fatsoenlijk woord te melden.

Ik wil wel !

Maar dan zal het zeer provocerend zijn !!!

Reageer