Waterbepaling in zure Tetra

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

Waterbepaling in zure Tetra

Ik wil hier graag de volgende vraag neerleggen om zo jullie mening en ideeen te krijgen.

Het betreft het volgende:

Ik heb tetra waardoor ik HCl heb laten borrelen, m.a.w. tetra heeft een zeer zuur karakter. Bekend is dat mijn tetra TDC (tereftaloyldichloride) en tereftaalzuur bevat.

De tetra kan maximaal ca. 80 ppm water bevatten en daarnaast vrij water wat zich afzet als druppels aan de glaswand. Voor een goede waterbepaling voeg ik een hoeveelheid methanol toe aan de tetra om het vrij water ook in oplossing te brengen.

Normaal gesproken gaat dit goed, maar onlangs zag ik het volgende verschijnsel:

na toevoeging van methanol onstond een witte neerslag bestaande uit naaldjes (kristallisatie van???) en daarnaast liet zich redelijk snel een 2 fasensysteem in het monster zien.

Ik tast een beetje in het duister wat hier nu gebeurt en ben benieuwd naar jullie mening. Volgens mij speelt het zure karakter hier een cruciale rol maar kan vorming van neerslag en de 2 fasen niet plaatsen

Gebruikersavatar
Berichten: 204

Re: Waterbepaling in zure Tetra

Zou het zomaar kunnen dat die naaldvormige kristallen bestaan uit tereftaalzuur ??

Voorzover ik kan nagaan is dit zuur slecht oplosbaar in tetra of alcohol en goed oplosbaar in water.

zie:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Ftaalzuur#Fys...e_eigenschappen

Als je nu methanol toevoegt, wordt het water onttrokken aan het mengsel.

Eigenlijk dacht ik niet dat methanol en tetra in alle verhoudingen mengbaar zijn!! Helaas werk ik niet meer dus ik kan 't niet uitproberen. 8-)

Berichten: 6

Re: Waterbepaling in zure Tetra

Ik verdenk inderdaad dat de kristallisatie te wijten is aan het tereftaalzuur. Echter ik kan de 2 fasen na toevoeging van MeOH niet plaatsen. Tetra en MeOH gaan heel goed samen normaal gesproken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waterbepaling in zure Tetra

Die tweede fase zal worden veroorzaakt door het water. Eén fase zal bestaan uit tetra en methanol, de tweede uit water en methanol.

Berichten: 6

Re: Waterbepaling in zure Tetra

Marjanne,

Zat ik ook aan te denken, maar vind die fase wel erg groot. Dan moet er wel heel veel water vrijkomen (procenten) bij de verestering van tereftaalzuur met MeOH. Water wil daarnaast doorgaans ook wel graag in MeOH zitten.

Berichten: 6

Re: Waterbepaling in zure Tetra

Op het moment dat ik MeOH toevoeg, ontstaat een forse warmte ontwikkeling. Bij afkoelen ontstaat in de bovenste fase de kristallisatie. Ester van tereftaalzuur is toch goed oplosbaar in water?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Waterbepaling in zure Tetra

Water en methanol mengen. Daarom krijg je, als er wat meer water aanwezig is, twee fasen: tetra/methanol en water/methanol.

Het dimethylester van tereftaalzuur lost overigens slecht op in water: klik.

Berichten: 6

Re: Waterbepaling in zure Tetra

Marjanne,

Thanks, kom nu aardig in de goede richting!

Reageer