Verhogen KH van (aquarium)water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Verhogen KH van (aquarium)water

Ik las op "The Aquarium Wiki" dat het toevoegen van K2CO3 (kaliumcarbonaat?) de KH van water verhoogd en de pH (iets) verlaagd.

De product beschrijving van een in de handel verkrijgbaar middel om de KH van bijv. een vijver te verhogen vermeldt echter dat de pH omhoog gaat.

Wat is nu waar?

(Link naar wiki http://theaquariumwiki.com/Potassium_bicarbonate )

Berichten: 281

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Ik zou niet anders weten dan dat kaliumcarbonaat een basische stof is. De pH gaat dus omhoog.

Op de site overigens staat dat de KH (wat dus staat voor carbonaat hardheid) verhoogd wordt. Ik lees nergens dat de pH verlaagd wordt (of verhoogd, maar wel gestabiliseerd).

Berichten: 8

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Op dezelfde wiki staat dit artikel http://theaquariumwiki.com/Potassium_bicarbonate waar weldegelijk staat dat de KH verhoogd wordt en de pH zakt.

Aangezien de pH van m'n leidingwater 7.6 is (wil graag onder de 7 uit komen) en de KH te laag (is nu 3 en wil op 5 a 6 uitkomen) hoopte ik met kaliumcarbonaat het gewenste effect te bereiken.

@Frank: bedankt voor je snelle reactie.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Als je die site goed leest dan zie je dat ze het begrip pH verkeerd interpreteren.

Er staat:
Potassium bicarbonate is slightly preferable than Potassium carbonate in aquariums as it dissolves faster and doesn't lower the pH of the water as much as Potassium carbonate.
Ze bedoelen dat kaliumbicarbonaat de pH niet zoveel VERHOOGT als kaliumcarbonaat. Dat is nl. wel juist.

Door toevoeging van kaliumcarbonaat of kaliumbicarbonaat wordt je water basischer (hogere pH), met kaliumcarbonaat meer dan met kaliumbicarbonaat. KaliumBIcarbonaat heeft dus de voorkeur.

Ik gebruik zelf koolzuurgas (CO2) om de KH van het water in mijn aquarium te verhogen. CO2 lost in het water op onder vorming van koolzuur (H2CO3). Dat maakt het water wel iets zuurder (lagere pH).

Berichten: 8

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

@Marianne: Dank je wel voor je reactie en je hebt mijn vermoeden bevestigd ... het staat verkeerd uitgelegd in dat bewuste artikel.

Ik gebruik nu EasyLife Carbo (vloeibaar) om het CO2 gehalte te verhogen. Wordt koolzuurgas ook in frisdranken gebruikt of haal ik het nu helemaal door elkaar?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Wordt koolzuurgas ook in frisdranken gebruikt of haal ik het nu helemaal door elkaar?
Nee dit is juist.

Vandaar o.a. dat koolzuurhoudende frisdranken altijd zuur zijn.

Ik gebruik zelf een carbonator. Dit is een soort paddenstoel met een holle stam waarin de reactie langzaam plaatsvindt. Het koolzuurgas wordt onder de hoed gevangen en kan daar niet weg tenzij het gas oplost in het water.

Ik merk aan mijn planten dat ze het fijn vinden: ik moet elke twee weken wel snoeien.

Ik merk overigens dat het effect van KH verhogen door CO2-gas, op de manier dat ik dat in het water leid, groter is dan het effect van het verlagen van de pH.

Ook een van mijn vissen vindt CO2 lekker; hij hangt continu onder de hoed om CO2 te happen. Misschien een vissige solutiesnuiver? :D

Berichten: 8

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Het koolzuurgas wordt onder de hoed gevangen en kan daar niet weg tenzij het gas oplost in het water.
Gebruik je een algemeen verkrijgbare bus met CO2 zoals bijv. deze http://www.aquatotaal.nl/aquatotaal/index....productId=14141 of heb je een "homebrew" setup?

Solutiesnuiver? Heb oa guppies en die sporen al niet ...

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

De carbonator koop ik kant en klaar bij een aquariumzaak. Ik weet wat de chemicaliën zijn (behalve één) en heb geprobeerd hem zelf na te vullen. Maar die ene chemicalie is belangrijk. Zonder deze doet hij het niet zoals hij het moet doen en ik weet (nog) niet wat dit is.

Edit: ik gebruik deze carbonator (van Söchting). ik ben wel tevreden erover.

klik

Berichten: 8

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Ik merk overigens dat het effect van KH verhogen door CO2-gas, op de manier dat ik dat in het water leid, groter is dan het effect van het verlagen van de pH.
Dus als ik jouw/deze materie goed begrijp (en een beetje on-topic blijf) dan:

- verhoogd CO2 toevoeging/injectie de KH

- zakt de pH (iets) door CO2 toevoeging/injectie

Zou bijv met teststrips dit kunnen monitoren maar welke teststrips een enigzins betrouwbaar resultaat geven is misschien iets voor een nieuw topic.

Woon in het pitoreske Makkinga (ZO-Friesland) en betwijfel of de lokale aquariumzaak van de "Carbonator" heeft gehoord maar zal zeker ff neuzen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Klopt wat je zegt: het CO2 vormt met water H2CO3

Dat is waterstofcarbonaat, een carbonaat dus, maar ook een zuur. In feite is dat precies wat jij wil hebben. Voor de pH zijn natuurlijk pHstrookjes een goede oplossing. Ik weet alleen niet hoe KH indicatoren precies werken, daar moet je je aquariumzaak voor raadplegen.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Een beetje aquariumzaak verkoopt druppeltestjes voor KH en apart voor GH (totaalhardheid). Deze zijn er ook voor allerlei andere stoffen: fosfaat, nitraat, ammonia, ...

Berichten: 8

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Ik weet alleen niet hoe KH indicatoren precies werken, daar moet je je aquariumzaak voor raadplegen.
Een betrouwbare pH tester heb ik gevonden. Op practicalfishkeeping.co.uk in de "review" afdeling (fantastische website trouwens) worden de resultaten van een aantal pH testsetjes met lab resultaten vergeleken. Zeer leerzaam artikel.

Een KH indicator (strip of vloeistof) die betrouwbaar is moet ik nog zien te vinden. Toch maar een nieuw topic starten ...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verhogen KH van (aquarium)water

Je zou ze kunnen ijken op soda als je dat heel zuiver hebt.

Reageer