Oxidatie-effect op hout

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Oxidatie-effect op hout

Laat eerst iets over mezelf vertellen, ik ben student Productvormgeving aan de academie Maastricht en heb qua chemie eigenlijk geen enkele kennis, dus ik doe mijn uiterste best mee te komen hier.

Een tijd terug zag ik ergens op een tentoonstelling een meubel dat was afgewerkt met een bepaalde mix dat er voor zorgde dat er een oxiderend proces ontstond onafhankelijk van het basismateriaal. Zo konden ze dus zelfs hout en stof een soort van roesteffect laten geven. Weet iemand hier meer van? .. ikzelf zat al te denken aan fijn metaalgruis in combinatie met de juiste zuren maar dat zal uiteindelijk niet de truc zijn.

Wat ik uiteindelijk wil bereiken is het bekende blauwige koperoxidatie effect op hout als ondergrond. Vandaar dat ik geïnteresseerd ben in dat goedje, ben namelijk erg benieuwt hoe het uit zou pakken als ik daar kopersulfaat aan toevoeg en het geheel afwerk met een epoxy.

Iemand suggesties/ideeën/commentaar?

Alvast bedankt :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Oxidatie-effect op hout

Kopersulfaat in water zal zelf als zuur kunnen reageren.

Koper kan namelijk complexeren. Dat is een duur woord, maar betekent dat het een jasje aan kan trekken van allerhande polaire stoffen zoals water, en ionen zoals chloride. Zodra dat met water gebeurt, krijg je meteen die blauw kleur. Er kunnen in totaal 5 watermoleculen om koper heen gaan zitten. Men schrijft dat als Cu(H2O)52+

Maar dat is nog niet alles. Dit kopercomplex kan nu H+ (zuur) gaan afstoten vanuit de watermoleculen. Je produceert samen met het sulfaat dus eigenlijk wat zwavelzuur. Zwavelzuur heeft een oxiderende werking. Als er dus inderdaad wat ijzerpoeder in de mix verwerkt zit, zal dat dus een roest-effect geven.

Berichten: 2

Re: Oxidatie-effect op hout

dus alomvattend gezegd:

als ik het kopersulfaat in water laat oplossen krijgt dit van zichzelf een oxiderende werking in combinatie met ijzerpoeder. Maar hoe zou het dan zitten met de hechting van oxidatie op het basismateriaal (hout)? Deze zal dan als een soort korst op het hout gaan zitten toch?

Reageer