[scheikunde] Tetrachloormethaan

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Tetrachloormethaan

Hallo allemaal,

Voor school moeten wij momenteel een rapport schrijven over de risico's van tetrachloormethaan in de omgeving. Ik heb op internet (en ook hier op het forum) gevonden dat tetra ook onder invloed van zonlicht kan reageren naar fosgeen. Hier wil ik eigenlijk wel het fijne van weten!

Na een gesprek met een chemie leraar bij ons op school wist ik dit:

Wanneer Tetrachloormethaan op de grond terecht komt vanuit de lucht, is de activeringsenergie die nodig is om tetrachloormethaan om te zetten naar fosgeen, waterstofchloride of chloordampen heel groot.

Voor deze reactie is een temperatuur van ongeveer 600 graden Celcius benodigd. De reactie die dan plaatsvindt:

2CCl4 + O2 -> (warmte/zonlicht) -> 2COCl2 + 4Cl2- (radicalen)

Wanneer de stof op een katalisator zoals Titaniumoxide(TiO2) valt, wordt de activeringsenergie veel kleiner en wordt de kans dat de stof omgezet wordt naar fosgeen veel groter.

Ik vroeg me af of jullie misschien weten of die 600 graden kloppen van de reactie zonder katalisator? En onder welke temperatuur de reactie mét katalisator verloopt. Zou dit kunnen voorkomen op een heldere, zonnige en warme dag? Ik kan hierover ook niet veel bronnen vinden op internet, dus een link alleen al is ook al genoeg!

Alvast bedankt!

Berichten: 6

Re: [scheikunde] Tetrachloormethaan

Dit is wat ik kan vinden, hopelijk heb je er wat aan.

Reaction of CCl4 with TiO2 at 150" and Higher Temperatures

TiO2 + 2CCl4 --> TiCl4 + 2COCl2

TiO2 + CCl4 --> TiCl4 + CO2

This reticular reaction does not proceed according to the same mechanism as the superficial one. Besides, considering its high-activation energy (25 kcal/mol), it

cannot progress at low temperature with a reasonable rate.

pdf

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Tetrachloormethaan

Op deze manier is TiO2 geen kataltysator.

Reageert TiCl4 met water(damp) niet verder naar HCl en TiO2?

Berichten: 840

Re: [scheikunde] Tetrachloormethaan

Ik dacht dat tetra bij hoge temperaturen hydrolyseert tot fosgeen en HCl. Het lijkt me sterk dat zuurstof reageert met tetra onder vorming van chloor-radicalen! Wat is je bron?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Tetrachloormethaan

Waarschijnlijk wordt bedoelt dat tetra door UV-licht chloorradicalen vormt. En die kunnen dan reageren met ozon. (Oorzaak van het gat in de ozonlaag)

Ik heb nog nooit van Cl2- radicalen gehoord. Bestaan die wel?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Tetrachloormethaan

Jor, jij bedoelt de reactie: CCl4 + H2O -> COCl2 + 2HCl?

Dit zou natuurlijk ook kunnen. Mijn leraar heeft toen meer een richting gegeven met de zuurstof, hij wist het toen niet zeker.. dus dat zou het ook wel kunnen zijn!

Wel kan ik vaak vinden dat het inderdaad onder hoge temperaturen plaatsvindt, enig idee over wat voor temperaturen het hier gaat? En zou hiervoor dan ook TiO2 als katalystor kunnen optreden?

In ieder geval al hartstikke bedankt voor de reacties to nu toe!

Berichten: 216

Re: [scheikunde] Tetrachloormethaan

Je topic naam is een beetje misleidend, tetra geeft helemaal geen explosie gevaar omdat het onbrandbaar is.

Reageer