Balans nauwkeurigheid

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 137

Balans nauwkeurigheid

Voor een foutanalyse moet ik weten hoe nauwkeurig de balans is die ik gebruikt heb. Het gaat om een Mettler Toledo XS104.

Op de site van Mettler staan wat gegevens maar ik snap ze niet helemaal:

klikonderaan deze site staat een tabel.

Er staan 2 keer een Minimum Weigh tussen. Wie weet wat het verschil is? Wat is U=1%?

Dank :lol:

Niels

Berichten: 281

Re: Balans nauwkeurigheid

acc. USP staat volgens mij voor: according to United States Pharmacopoeia

Ik kan me voorstelen dat ze daarmee bedoelen dat je niet minder mag inwegen omdat je anders een meetfout kan krijgen die voor de pharmacie relevant kan zijn.

Bij ons op school is de typical minumum weigh 50 mg omdat de weegschaal daaronder niet precies genoeg meer is.

U=1%, misschien voor de variatiecoëfficiënt?

Berichten: 1

Re: Balans nauwkeurigheid

Beste Niels,

De door de fabrikant geleverde gegevens mbt de nauwkeurigheid zijn theoretische waardes, omdat het gebruik en beheer van de balans bepalen of de balans nauwkeurig is. Voor GLP, ISO certificering is vereist dat een balans regelmatig (interval vastgelegd in het ISO handboek) gecontroleerd en gecalibreerd wordt. Belangrijk zijn ook stabiliteit vande balans, en voor gevoelige balansen, de stabiliteit van de omgeving. Zelfs temperatuur speelt een rol! Kortom, de foutanalyse is iets ingewikkelder.

Een goed onderhouden balans zal minimaal de specificaties van de fabrikant moeten halen.

Reageer