[scheikunde] reactie doen kloppen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] reactie doen kloppen

beste

HCN + Ca(OH)2 -> CaCN + 2(H2O)

kan iemand dit doen kloppen want het aantal H'tjes klopt niet :s

tis voor een oefening over buffers en titraties dus das niet de taak, maar maar een deeltje:)

bedankt :)

grtz sammy

Berichten: 183

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

Welke lading heeft Ca en CN ?

Berichten: 10

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

Welke lading heeft Ca en CN ?
de vraag is:

aan 250ml 0.85M waterstofcyanide-oplossing voegt men 80ml 0.75M calciumhydroxide toe. bereken de pH van het onstane mengsel.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

De vraag van Belgjm is nochtans wel belangrijk voor een juiste reactievergelijking...

Berichten: 10

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

De vraag van Belgjm is nochtans wel belangrijk voor een juiste reactievergelijking...
ja

maar ik weet dit zelf niet zoals ik al zei de volledige opgave is: aan 250ml 0.85M waterstofcyanide-oplossing voegt men 80ml 0.75M calciumhydroxide toe. bereken de pH van het onstane mengsel.

meer weet ik ook niet

de eerder geposte reactie was wat ik dacht, maar het moest nog aangepast worden, daar zit het probleem

HCN + Ca(OH)2 -> CaCN + 2(H2O)

mvg

sammy91

Berichten: 183

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

Ik zal het anders formuleren. Splits uw zuur en de base al eens in ionen. Welke lading hebben dan alle componenten?

HCN <=> H+ + ?

Ca(OH)2 <=> ? + 2 OH-

Combineer dan de 2 vraagtekens tot een zout dat evenveel positieve als negatieve ladingen heeft.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

Belgjm schreef: Ik zal het anders formuleren. Splits uw zuur en de base al eens in ionen. Welke lading hebben dan alle componenten?

HCN <=> H+ + ?

Ca(OH)2 <=> ? + 2 OH-

Combineer dan de 2 vraagtekens tot een zout dat evenveel positieve als negatieve ladingen heeft.
HCN --> H+ + CN-

Ca(OH)2 --> 2OH- + Ca2+

CN- + Ca2+ --> Ca(CN)2

dit?

Berichten: 183

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

Inderdaad ;)

Als we dit dan terugbrengen naar je oorspronkelijke reactievergelijking, dan zien we dat er nog maar in "2"tje ontbreekt voor een kloppende reactievergelijking:

HCN + Ca(OH)2 -> Ca(CN)2 + 2H2O

Berichten: 10

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

Belgjm schreef: Inderdaad ;)

Als we dit dan terugbrengen naar je oorspronkelijke reactievergelijking, dan zien we dat er nog maar in "2"tje ontbreekt voor een kloppende reactievergelijking:

HCN + Ca(OH)2 -> Ca(CN)2 + 2H2O
SUPER

bedankt é ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] reactie doen kloppen

Kun je nu ook de hele som maken en hier plaatsen? Niets is lulliger dan dat jij dadelijk heel blij je opgave inlevert en dat deze dan toch nog fout is.

Reageer