[scheikunde] Halfreactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

[scheikunde] Halfreactie

Mensen, ik heb een klein vraagje

Ik heb de halfreactie nodig als er koper(s) bij een zilvernitraatoplossing wordt gevoegd. Nu zegt mijn antwoordenboek dat de sterkste oxidator Ag+ + e- is, terwijl ik daarboven, in Binas 48, 3x NO3- terug zie komen. Waarom mag ik die niet als oxidator gebruiken? Ik heb het over:

NO3- + 4H+ + 3e-

NO3- + 3H+ + 2e-

NO3- + 2H+ + e-

Ik snap dat er nog dingen achter de nitraat staan, maar we hebben het over een zilvernitraatoplossing toch? Dus dan mag ik gewoon H+ meerekenen, (dachtik tenminste).

Alvast bedankt,

Spiritus77

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Halfreactie

Waar zou die H+ dan vandaan komen?

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Halfreactie

Ik dacht dat als je water nam, dat water dan bestond uit H2O, H+ en OH-.

Als ik helemaal in de war ben moet je dat maar even zeggen hoor:P

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: [scheikunde] Halfreactie

De redoxpotentiaal van nitraat is (voor alle drie reacties) afhankelijk van de pH. Deze neemt bij alle drie af met stijgende pH. De redoxpotentiaal die jij gevonden hebt geldt bij een [H+] van 1, oftewel een pH van 0. Niet bij pH 7.

Bij pH 7 zijn alle drie redoxpotentialen lager dan die van Ag+.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Halfreactie

ok, dat snap ik, maar dan krijg ik een probleem met een andere opgave. Even later staat er namelijk een opgave waarbij men ijzer(II)chloride-oplossing en kaliumpermangaat-oplossing samenvoegen. Volgens Binas 48 zou dan ijzer met permangaat moeten reageren, en dan wel zo dat er een evenwicht komt, dus een reactie met MnO4- + 2H2O(l) + 3e-. Het antwoordenboek beweert echter dat het ijzer reageert met MnO4- + 8H+ + 5e-. Water is hier aanwezig, want we hebben het over oplossingen. H+ volgens de bovenstaande uitleg niet, want er staat nergens dat het aangezuurd is.

Het antwoordenboek zou fout kunnen zijn, want het is de eerste druk.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Halfreactie

Als er inderdaad echt nergens van een zuur milieu gesproken wordt, heb je verder dan je neus lang is gekeken en zou jouw antwoord inderdaad goed moeten zijn.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Halfreactie

Ok, bedankt. Het was dus toch een foutje van het boek. Het antwoord klopte wel, omdat het de vraag was of er wel of geen redox-reactie was, maar de uitwerking klopte niet

Berichten: 311

Re: [scheikunde] Halfreactie

Het is een reactie tussen koper ionen (van 1+ naar 2+) en zilver ionen (van 1+ naar metallisch zilver). De nitraten hebben er niks mee te maken.

Reageer