cortenstaal

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

cortenstaal

Graag zou ik informatie over het oppervlakte bewerken van cortenstaal. Ik wil op een plaat cortenstaal een print aanbrengen. Ik dacht zelf aan eventueel een ets techniek. Is dat mogelijk? zo nee hoe wel? De plaatstaal wordt buiten geplaatst en moet dus weerbestendig zijn. Is iemand bekent met zo'n techniek?

Berichten: 1.379

Re: cortenstaal

Aan Marliesmarlies,

De bruine oxydelaag op cortenstaal is beschermend aan de atmosfeer. Het materiaal wordt ook wel weathering steel of weervast staal genoemd.

Het zwakke punt bij dit materiaal is het uiterlijk. Als je het buiten plaatst als kunstvoorwerp cq plastiek of als gevelelement komen er vaak ontsierende strepen op, veroorzaakt door afvloeiend regenwater.

Ook Uw print zou daar last van kunnen hebben. Soms komen er dan bruine strepen van ijzeroxyde op het materiaal. Als U een proefprint laat beregenen krijgt U er meer duidelijkheid over. De oplossing zit in het verhinderen van het afstromen van regenwater via kleine beekjes.

Ik weet echter niet hoe Uw print op de vrij dikke oxydelaag op het staal moet worden aangebracht.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer