kwik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2

kwik

Hallo,

Wie o wie heeft rode kwik in zijn bezit.
simplicity is something of infinite beauty

Berichten: 374

Re: kwik

is dit een grap?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kwik

Kwik is van zichzelf niet rood. Jij bedoelt kwikerts (cinnabar), HgS dus. Ook dat is geen fijn stofje. Vertel eerst maar eens waarom je het hebben wil. Ik kan namelijk leukere manieren bedenken om eens goed ziek te worden, dan met een stofje te spelen waar ik de gevaren niet van ken :)

Berichten: 3.145

Re: kwik

Volgens mij is marianne2009 een troll. Rode kwik (red mercury) heeft weinig met kwik te maken, maar alles met nucleaire wapens.

http://en.wikipedia.org/wiki/Red_mercury

Lijkt mij typisch een gevalletje waar onze enige echte Marjanne maar eens actie op moet ondernemen :P

Berichten: 374

Re: kwik

rode kwik bestaat niet eens en volgens mij is dit gewoon een grap.

ban

Berichten: 840

Re: kwik

Kwik is van zichzelf niet rood. Jij bedoelt kwikerts (cinnabar), HgS dus. Ook dat is geen fijn stofje. Vertel eerst maar eens waarom je het hebben wil. Ik kan namelijk leukere manieren bedenken om eens goed ziek te worden, dan met een stofje te spelen waar ik de gevaren niet van ken  :)
Sorry maar hier zit je fout. HgS is, in tegenstellign tot de meeste kwikverbindingen, compleet ongevaarlijk! Het heeft geen R-zinnen en geen S-zinnen, en is dus niet gevaarlijk.

Je kunt het niet oplossen in kokend HCl. Slechts heel langzaam in heet koningswater, of andere zeer sterke oxidatoren.Een quote van sciencemadness, van member garage chemist, die denk ik de meeste praktisch ervaring en kennis heeft van bijna alle members:

'And the sulfide is insoluble in every acid. Only aqua regia can dissolve it slowly by oxidising the sulfide.'

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: kwik

Kwik is van zichzelf niet rood. Jij bedoelt kwikerts (cinnabar), HgS dus. Ook dat is geen fijn stofje. Vertel eerst maar eens waarom je het hebben wil. Ik kan namelijk leukere manieren bedenken om eens goed ziek te worden, dan met een stofje te spelen waar ik de gevaren niet van ken :)
Dacht ik me toch volledig ingedekt te hebben ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: kwik

Nikos schreef: rode kwik bestaat niet eens en volgens mij is dit gewoon een grap.

ban
Of in plaats van maar 'ban' te roepen klik je even op Afbeelding en post gewoon even niks.

En verder wordt er nu even geen reactie geplaatst totdat onze topicstartster iets meer te melden heeft. Doet ze dat niet, dan zakt dit topic vanzelf wel weg.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 2

Re: kwik

Dus als je kwik heb en je doet daar die kwikerts (cinnabar) bij dan word het rood van kleur begrijp ik dat zo goed. :D
simplicity is something of infinite beauty

Berichten: 3.145

Re: kwik

Nee, dat begrijp je niet goed. Cinnaber is rood en kwik is een glanzend metaal. Als je die bij elkaar doet, dan zal de cinnaber op het kwik gaan liggen en verder gebeurt er niks.

Reageer