[scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Bepaal het gehalte Acetylsalicylzuur in je zelfgemaakte aspirine

Reactievergelijking:

C6H8O4 is acetylsalicylzuur en dat reageert met de OH- in de natronloog (NaOH)

Hierna volgt een zuur base reactie:

C6H8O4+ OH-= C6H7O4- + H2O

We hebben geen aspirine tablet gebruikt maar onze eigen aspirine. Dit was 0,10333 gram. Dit is opgelost in alcohol-watermengsel en getitreerd met natronloog.

Als molariteit van de natronloog hadden we eerst 0.1M gebruikt alleen dit was een te hoge molariteit waardoor de oplossing al zeer snel omsloeg. Hierdoor was het lastig om nauwkeurig te werk te gaan en hebben we de natronloog aangelengd met water in de verhouding 1:10 waardoor de molariteit op 0.01M NaOH kwam.

Onze resultaten waren :

Beginstand Eindstand Verschil

Eerste proef: 1,8 13,2 11,4

Tweede proef: 13,2 24,1 10,9

Derde proef

24,1 35,3 11,2

Dit resulteert in een gemiddelde van 11,2ml

11,2x0,01=0,112mmol NaOH was nodig voor een kleuromslag

Molverhouding 1:1 dus ook 0,112mmol C6H8O4

Vermenigvuldigen met de molecuulmassa levert het benodigde aantal gram

0,112x168,144=18,832mg=0,018832g acetylsalicylzuur

Om het gehalte acetylsalicylzuur te bepalen in onze huisgemaakte aspirine te bepalen moeten je de hoeveelheid acetylsalicylzuur delen door de hoeveelheid aspirine waar je mee bent begonnen te titreren, dit moet je wel nog door 5 delen omdat we maar 10ml van de 50ml hadden genomen. Dit getal moet dan wel met 100 worden vermenigvuldigd omdat het om procenten gaat

0,018832/(0,10333/5)x100%=91.126%

Ik heb deze opdracht voor school moeten doen maar ik heb het gevoel dat het niet helemaal klopt, is de reactievergelijk en de berekening goed?

bvd

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Ziet er goed uit. Alleen nog even ml door mg vervangen. Ik mag er toch vanuit gaan dat je op een bepaald punt je product in droge vorm in handen had. Anders had je deze niet kunnen wegen.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

ja na herkristalisatie hebben we de aspirine in een afzuigerlemeyer gedaan, en daarna gedroogd met filtreer papier. Dit hebben we gewogen

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

en waar moet de ml worden veranderd in mg,

"dit moet je wel nog door 5 delen omdat we maar 10ml van de 50ml hadden genomen."

hier niet want we hadden de aspirine opgelost in alcohol-watermengsel tot 50 ml en hier maar 10 ml van gebruikt per titratie.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Dan moet je dat ook zo opschrijven. Je vermeldt namelijk nergens dat je eerst een oplossing in 50 ml gemaakt hebt, alleen DAT je een oplossing gemaakt hebt. Men vraagt zich nu dus af waar in 's hemelsnaam die 50ml vandaan komt. ;)

Is je trouwens ook verteld dat je verslagen liever in de lijdende vorm schrijft? Dus niet: "We hebben geen aspirine tablet gebruikt maar onze eigen aspirine." maar: "Voor deze proef is geen aspirinetablet gebruikt, maar werd zelfgemaakte aspirine gebruikt."

of

"Als molariteit van de natronloog hadden we eerst 0.1M gebruikt," maar: "Eerst werd een natronloogoplossing van 0,1M gebruikt,"

Niemand leest graag een verslag in de ik of we vorm. Men boeit het alleen wat er gedaan is, niet door wie ;)

Soms doe je dat goed, alleen wanneer het een handeling betreft, val je weer in de 1e persoon terug.

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

oke bedankt voor alle hulp;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Ik hoop dat je een hoog punt haalt Afbeelding

Berichten: 10

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

heb ik trouwens hier niet het gehalte salicylzuur berekent in mijn aspirine in plaats van de acetylsalicylzuur?

en zo niet hoe zou ik dat dan moeten aanpakken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Als er ook salicylzuur bijzat, heb je deze natuurlijk meebepaald. Beide stoffen hebben een carbonzuur functie. Mocht het je interesseren, druppel dan eens een ijzer(III)chloride oplossing toe. Bij aanwezigheid van salicylzuur kun je dan een paarse kleur waarnemen.

Wil je ook nog eens weten hoeveel dat is, dan heb je aan een ijklijn met bekende hoeveelheden salicylzuur en een spectrofotometer genoeg.

Berichten: 1

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Hallo, ik heb ook nog een vraagje.

Ik moet ook de structuurformules geven in de reactievergelijking.

Wat gebeurt er nu precies met de structuur bij de reactie met OH?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

De stof OH bestaat niet, zou je willen aangeven wat je precies bedoelt?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Het is een gewone verestering, met het verschil dat je niet met azijnzuur maar met het anhydride werkt. In principe gebeurt er hetzelfde.

Berichten: 4

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

Ik moet ook deze proef doen, maar dan met een gewoon aspirinetablet.

Ik heb op deze site en andere sites gekeken hoe ik het kan aanpakken.

Ik weet nu wel wat ik moet doen, maar niet helemaal waarom.

Dit zijn mijn vragen:

- Waarom moet ik de aspirine oplossen in alcohol, en niet in water?

- Ik heb gehoord dat je kunt titreren met natronloog, maar ook dat je eerst natronloog moet toevoegen en daarna met zwavelzuur moet titreren, wat is het verschil tussen deze proeven?

Zou iemand mij hierbij willen helpen?

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Gehalte Acetylsalicylzuur in zelf gemaakte aspirin

MissVaagheid schreef: Ik moet ook deze proef doen, maar dan met een gewoon aspirinetablet.

Ik heb op deze site en andere sites gekeken hoe ik het kan aanpakken.

Ik weet nu wel wat ik moet doen, maar niet helemaal waarom.

Dit zijn mijn vragen:

- Waarom moet ik de aspirine oplossen in alcohol, en niet in water?

- Ik heb gehoord dat je kunt titreren met natronloog, maar ook dat je eerst natronloog moet toevoegen en daarna met zwavelzuur moet titreren, wat is het verschil tussen deze proeven?

Zou iemand mij hierbij willen helpen?

bedankt!
3 zoekwoorden

1) oplosbaarheid

2) hydrolyse, dit geldt zeker als je het spul ook nog eens dient te verwarmen.

3) terugtitratie

Reageer