waterstof

Moderator: ArcherBarry

Berichten: 12

waterstof

ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: waterstof

Per seconde wordt zo'n 700 miljoen ton waterstof in 695 miljoen ton helium omgezet. Het verschil, 5 miljoen ton, wordt uitgestraald in de vorm van elektromagnetische energie.
en
Uitgestraalde energie 3,8×1026 J/s
Bron: wiki

Ik vind wiki niet altijd een echt betrouwbare bron, maar deze getallen zijn toch beduidend groter dan de jouwe.

Berichten: 281

Re: waterstof

Ik denk dat sjang bedoeld dat er in de zon per gram waterstof dmv. fusie naar helium, 170 MWh als energie vrijkomt.

Via E=mc2 kom ik overigens op 6,3*1011 joule. Dat komt overeen met 175 MWh, en klopt dus ongeveer wel.

Berichten: 1.816

Re: waterstof

Bedenk wel dat de zon ook een CAO gaat afsluiten, dus er zal in de nabije toekomst misschien minder geproduceerd gaan worden. Over de BTW is men het ook oneens.
LiA

Berichten: 281

Re: waterstof

Nu maar hopen dat ie niet gaat staken...

Berichten: 12

Re: waterstof

whow wat n getalle maar kunnen wij dit ook in werking zetten ? wel grappig met de cao duurt nog een paar miljard jaar voor de zon langzaam gaat afkoelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: waterstof

whow wat n getalle maar kunnen wij dit ook in werking zetten ? wel grappig met de cao duurt nog een paar miljard jaar voor de zon langzaam gaat afkoelen.
Je kan kernfusie (zoals de zon) en kernfissie (die we gebruiken om energie te winnen) vergelijken als het maken van een puzzel en het stukgooien van een puzzel, respectievelijk.

Er is onderzoek naar, en het is ook mogelijk, maar het staat nog ver van praktische toepassingen.

Berichten: 216

Re: waterstof

Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: waterstof

Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.

Berichten: 12

Re: waterstof

willen ze dat proberen met de versneller wat ze in zwitserland aan het bouwen zijn?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstof

Nope, ze proberen daar onder andere het Higgs-boson te vinden. Het subatomaire deeltje dat volgens natuurkundigen voor massa zorgt.

Berichten: 42

Re: waterstof

ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?
niet zoveel maar ik zal eens opzoeken

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: sjeez, zeg dan gewoon niets...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstof

sjang schreef: ik las dat de zon een gram waterstof omzet in helium en dat daar 170000 kwh vrijkomt wat is jullie kennis hierover ?
niet zoveel maar ik zal eens opzoeken
Lees je altijd alleen maar het eerste bericht uit een topic? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: waterstof

Tsjerk schreef: Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.
Neen dat betekent het JUIST niet, het is samensmelting van kernen:

FUSIE.

Even weer ontopic: zo nu en dan lees ik dit soort berichten weer en dan denk ik wat is het toch jammer dat die experimenten met koude kernfusie zijn mislukt, of hebben we hier nog collega's die een werkend prototype op het bureau hebben?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: waterstof

Derrek schreef:
Tsjerk schreef: Kernfissie? Wat moet ik me daarbij voorstellen?
Misschien geen correct Nederlands woord, maar het betekent kernsplijting.
Neen dat betekent het JUIST niet, het is samensmelting van kernen:

FUSIE.
Volgens mij is fissie het Vlaamse equivalent voor kernsplijting:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kernfissie
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!

Reageer