Vraag over Bürker-Türk telkamer

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Vraag over B

Hallo forummers,

Na research online en niets te hebben gevonden, besloot ik deze vraag maar hier online te stellen (in de hoop dat een van jullie me wel zou kunnen helpen).

Het klinkt heel simpel, en ik zou dus ook simpele antwoorden kunnen verzinnen (zoals: omdat dan de telling niet klopt), maar ik wil het liefst het juiste antwoord hebben.

Getting to the point... waarom mogen de gootjes van de Bürker Türk telkamer niet vollopen?

Groet!

EDIT: Kan de delete knop niet vinden, maar na research is het antwoord alsnog gevonden (ze mogen niet vollopen, omdat het dekglaasje anders gaat drijven, en dan krijg je een andere diepte waardoor je ze niet meer kunt tellen).

Re: Vraag over B

"omdat de telling dan niet klopt"

Ik had het me nog nooit zo afgevraagd waarom dat zo is en ik kan online ook zo niets vinden.

Mijn idee: de vloeistof wordt door de cappilaire werking onder het dekglas getrokken en als het zo veel is dat het in de gootjes loopt zullen door de zwaartekracht cellen die op de rand liggen eraf vallen in de goot en het dekglas naar beneden trekken door de oppervlaktespanning van de vloeistof waardoor het volume verminderd.

Ik verwacht niet dat deze mogelijke verstoring maar in de buurt komt van de standaard telfout die je maak door andere onvermijdelijke fouten bij deze tellingen.

Berichten: 2

Re: Vraag over B

Mag ik vragen waarom je eigenlijk commentaar daarop geeft (ik snap wel dat je probeerd te helpen, hoor! :))? Ik bedoel, ik had inprencipe al uitgelegt dat ik dat geen goed antwoord vondt, aangezien ik zocht naar het juiste antwoord... Just saying.

Zoals er staat in de OP:
EDIT: Kan de delete knop niet vinden, maar na research is het antwoord alsnog gevonden (ze mogen niet vollopen, omdat het dekglaasje anders gaat drijven, en dan krijg je een andere diepte waardoor je ze niet meer kunt tellen).
(En ja, het antwoord is daarin zeer simpel uitgelegt).

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Vraag over B

Ik herrinner mij van in mijn schooltijd dat het dekglaasje diende te worden bevestigd op het dragertje door de brugjes te bevochtigen en dan het glaasje te verschuiven tot de ringen van Newton zichtbaar werden. Dit zijn de kleuren van de regenboog die zchtbaar zijn.

De vloeistof werd dan aangebracht tegen de rand en de telkamer vulde zich met vloeistof.

Voor de rest hoevden wij ons geen zorgen te maken. De telkamer bevatte die vloeistof die ze nodig had , en de telling kon worden uitgevoerd.

Berichten: 254

Re: Vraag over B

andreatimmers schreef:

EDIT: Kan de delete knop niet vinden, maar na research is het antwoord alsnog gevonden (ze mogen niet vollopen, omdat het dekglaasje anders gaat drijven, en dan krijg je een andere diepte waardoor je ze niet meer kunt tellen).
Kan je mij de bron geven waar je die info gehaald hebt?

Of het artikel hier plaatsen, de link zetten.

Interessante vraag trouwens!

Berichten: 254

Re: Vraag over B

andreatimmers schreef:

EDIT: Kan de delete knop niet vinden, maar na research is het antwoord alsnog gevonden (ze mogen niet vollopen, omdat het dekglaasje anders gaat drijven, en dan krijg je een andere diepte waardoor je ze niet meer kunt tellen).
Kan je mij de bron geven waar je die info gehaald hebt?

Of het artikel hier plaatsen, de link zetten.

Interessante vraag trouwens!

Reageer