Het kiezen v oxidatiegetallen bij neerslagreacties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Het kiezen v oxidatiegetallen bij neerslagreacties

Halo iedereen :) ,

Als men bijvoorbeeld KaliumJodide toevoegt aan een LooddiNitraat-oplossing, dan splitsen eerst alle ionen,

Maar bij LoodDinitraat dat een probleem, want Zowel Lood als Stikstof hebben verschillende oxidatiegetallen, en als ik bijvoorbeeld 2+ kies voor lood, dan kom ik de juiste reactie uit( Pb2++2NO3- ), maar als ik niet 2+ maar 4+ kies, dan kom ik een slecht resultaat uit( Pb4++2NO32- ) , en mijn vraag is, hoe kan je weten welke oxidatie getal je moet kiezen, zodat je dan de juiste ladingen bekomt?

Dankjewel,

Oz

Berichten: 3.145

Re: Het kiezen v oxidatiegetallen bij neerslagreacties

Dat is gewoon een kewstie van leren. Onthoud maar gewoon dat nitraat-ion een lading -1 heeft en dan volgt vanzelf dat lood in loodnitraat oxidatiegetal +2 heeft.

De meest gangbare negatief geladen ionen die je echt uit je hoofd moet leren (zowel lading als formule) zijn:

nitraat, sulfaat, fosfaat, fluoride, chloride, bromide, jodide, oxide, hydroxide, sulfide, sulfiet, chloraat, perchloraat, chromaat, dichromaat en permanganaat. Allemaal zeer veel voorkomend en heel gewoon.

Iets minder gangbaar, maar toch wel handig om uit je hoofd te kennen zijn: nitriet, thiosulfaat, hypochloriet, bromaat, jodaat en perjodaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Het kiezen v oxidatiegetallen bij neerslagreacties

Hey bedankt, ik ken ze al allemaal, ik was gewoon wat in de war, maar bedankt, want je hebt me weer op het juiste pad gebracht!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Het kiezen v oxidatiegetallen bij neerslagreacties

Je zou het ook kunnen schrijven als lood(II)nitraat. De II duidt hier op de oxidatietoestand van lood en wordt gebruikt als een metaal meerdere oxidatietoestanden heeft. Daarom bestaat er ook lood(IV)nitraat, Pb(NO3)4 dus.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.129

Re: Het kiezen v oxidatiegetallen bij neerslagreacties

Bedankt Fuzz Afbeelding

Reageer