Mol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

Mol

Ik heb een vraag. as dinsdag 17 mei heb ik een toets Scheikunde en begrijp ik alles behalve MOL. Dit is de reden waarom ik niet verder kan met mijn werk.

Zouden jullie het in jullie eigen woorden kunnen uitleggen? 8-)

Berichten: 374

Re: Mol

1 mol is gelijk aan 6.022 141 7930 × 1023 moleculen van een bepaalde stof.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mol

Aanvulling: het getal slaat op de hoeveelheid deeltjes die je moet nemen (of dat nu atomen, ionen of moleculen zijn) als je de atomaire massa aan de normale massa wil gelijk stellen. 1 mol koolstofatomen van 12,011 atomaire massa-eenheden zal daarom ook 12,011 gram wegen. Mol is dus gewoon een hoeveelheid en ik zou bij wezen ook kunnen zeggen dat ik een mol grassprieten in mijn tuin heb.

Berichten: 1.816

Re: Mol

Ja, ja, gewoon 6,02 X 1023?

Je wilt het op een simpele manier? Misschien het volgende:

Tegenwoordig kun je nog nauwelijks betalen als het om centen gaat.

1 Eurocent is gewoon te klein. Zo is het ook met atomen/moleculen, gewoon te klein. Dus heeft men iets gezocht dat wel hanteerbaar is en dat is de Mol geworden.

Stel je wil het gewicht weten van 1 cm van een koperdraadje, dat is niet of zeer moeilijk te bepalen met een weegschaal. Dan neem je bijv 10 meter en weegt dat en deelt het door 1000, zo kun je dat wel bepalen. Het is tenslotte overal hetzelfde koperdraad. Dat kun je ook met ijzerdraad doen en zo kun je allerlei metalen met elkaar vergelijken.

Met atomen en moleculen doen ze exact hetzelfde. Één at/mol is niet weegbaar dus is het met een factor (het getal van Avogadro) vermenigvuldigd totdat het in het grammen-gebied kwam en daardoor weegbaar werd.

1 at Na reageert met 1 at I tot 1 molecuul NaI. ( niet weegbaar)

1000 at Na reageren met 1000 atomen I tot 1000 moleculen NaI (nog steeds niet weegbaar)

Maar neem je nu 6,02 x 1023 atomen dan wordt het wel weegbaar

6,02 x 1023 at Na met 6,02 x 1023 at I geven 6,02 x 1023 mol NaI

ofwel



23 gram Na reageert met 127 gram I tot 150 gr NaI

Dat I in de natuur voorkomt als I2 maakt voor het aantal gram en atomen niet uit, 127 gram I heeft evenveel massa als 127 gr I2 en bevat ook evenveel atomen. Het is dus gewoon een vermenigvuldigheidsfactor om de verhouding zodanig te maken dat het weegbaar en daardoor uitvoerbaar is.

1 mol CO bevat 6,02 x 1023 moleculen en heeft een massa van 28 gram.

1 mol C (eigenlijk gramatoom ) bevat ook 6,02 x 1023, massa 12 gram.

1 mol O idem aantal atomen alleen de massa is 16 gram.

Alleen komt O als atoom niet voor in de aardse natuur wel als O2, dus heb je een halve Mol nodig voor de reactie om tot de juiste verhouding qua atomen te komen en maken we zo'n reactie kloppend met gehele getallen.

Dus:

6,02 x 1023 at C + 6,02 x 1023 at O ----->6,02 x 1023mol CO

1 mol C + 1 mol O ---> 1 mol CO

1 mol C + ½ mol O2 ----> 1 mol CO ( alles x 2) wordt:

2 mol C + (1) mol O2----> 2 mol CO





Hoop dat het zo wat duidelijker is.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Mol

In de tabel van Mendeljev (afh van waar je ze gevonden hebt) zul je voor elk atoom de atoommassa vinden . Zo zul je voor waterstof(H) :1.008 vinden. Voor zuurstof(O):15.99, voor natrium(Na): 22.989 . deze getallen worden gebruikt om te berekenen hoeveel Mol stof je hebt. Als je dus 22.989 of 23 g afgerond ,gram Natrium hebt, dan heb je 1 mol. als je dus 46 gram natrum heb,dan heb je,........... mol, als je 11.5 g natrium hebt, dan heb je...... mol.

ook voor scheikundige stoffen geldt dit: water=H2O en 1 mol komt overeen met 18 g (2x waterstof en 1x zuurstof ) Zo kun je uitrekenen hoeveel mol je hebt als je 36 g water neemt (inderdaad:...... mol) zo kun je berekenen als je 9 gram water hebt.

omgekeerd kun je voor een bepaalde hoeveelheid mol bepalen hoeveel gram dit voor een bepaalde stof betekent.

Berichten: 139

Re: Mol

1 mol is NA moleculen (6.022*1023)

Het getal NA is zo gekozen dan NA protonen samen 1,0 gram wegen.

De molmassa van protonen is dus 1,0g/mol

Voor bijvoorbeeld stikstof komt dit neer op:

N weegt 14.0067u

N2 weegt dus 28.0134u

1 mol stikstof gas weegt dus 28.0134 g

de molmassa van stikstof is dus 28.0134 g/mol

Berichten: 374

Re: Mol

volgens mij krijg je dan een probleem met bindingsenergie of niet?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mol

Dat is nogal irrelevant.

Berichten: 374

Re: Mol

ooh ok :P

Berichten: 5

Re: Mol

En stel nou je wilt een oplossing hebben van 2,0 MOL. Hoe maak je dat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Mol

2,0 mol per wat?

Re: Mol

Je telt 2x 6,02 x 1023 atomen/moleculen af en lost die op.

Ik zou niet weten wat je er verder mee wilt. :P

Berichten: 5

Re: Mol

Ik bedoel een oplossing van bijvoorbeeld 2,0 MOL zwavelzuur.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Mol

Er is al gehint op een probleem waarop je uit moet komen, maar je begrijpt dat nog niet. We beginnen dus bij het begin: Hoeveel gram is twee mol zwavelzuur?

Berichten: 1.816

Re: Mol

Dan reken je toch gewoon uit hoeveel gram dat is. Neem aan dat je de formule weet.

H=1, O=16 en S= 32.

En als je een oplossing wil, dan gooi je dat in wat water. Of bedoel je concentratie? Dan ligt het verhaal iets anders.
LiA

Reageer