Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Geachte deelnemers,

Graag zou ik advies willen hebben over het volgende;

(eerst kort en krachtig, meer uitgebreid kan daarna nog)

Ik heb een vochtabsorberend middel welke wij gebruiken bij overledenen. Dit POEDER (40 gram) neemt in totaal 1500 ml water cq bloed op. (dit in gemiddeld 20 sec)

Graag zou ik dit poeder enigsinds VLOEIBAAR willen maken.

Als ik bij dit POEDER alcohol (70%) toevoeg, volgt er GEEN reactie, maar slaat het poeder neer op de bodem. Voeg ik daarna water toe, werkt het zoals het behoord en word het GEL.

Het is de bedoeling dat dit poeder enigsinds vloeibaar wordt omdat het opgetrokken moet worden in een spuit. De toevoeging van alcohol maakt het nog te moeilijk om het op te zuigen.

Wie zou mij een VLOEISTOF aan kunnen bevelen om hiermee te testen ?

Alvast mijn grote dank.

Lucien

Berichten: 1.816

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Ben benieuwd naar de uitgebreide versie van dit doodsritueel.
LiA

Berichten: 5

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Dit product gebruiken wij om bij de overledenen de slokdarm en neusholtes te sluiten. Dit ter voorkoming van "lekkage's" bij opbaringen thuis.

Na 24 uur begint het lichaam te ontbinden waardoor er gassen en zuren vrijkomen. Deze zuren hebben de eigenschap om via de slokdarm "omhoog" te borrelen en na verloop van tijd via de mond naar buiten te komen.

Door middel van onze "vochtblokker" plaatsen wij preventief een "stop" om ervoor te zorgen dat deze vloeistoffen niet via de mond naar buiten kunnen komen, waardoor een opbaring thuis langer kan plaatsvinden.

Groet,

Lucien

Berichten: 1.816

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Ieder zijn vak, wens je er veel succes mee. Maar denk niet dat ik je hierin kan helpen.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Ik zou het proberen met de minimale hoeveelheid water die nodig is om het product verwerkbaar te maken.

Als je bijvoorbeeld maar 200 ml water nodig hebt om die 40 gram tot een gel te maken kan de gel nog zo'n 1300 ml water opnemen.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 5

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Hallo Jan,

Dank je voor je reactie. Dat is dus een beetje het probleem. Zodra het Gel is geworden krijgen we het niet meer opgetrokken in een spuit.

Het rare is dus dat dit poeder niet reageerd op alcohol, maar zodra ik maar een paar druppels water bij de alcohol toevoeg begint het zich meteen om te zetten in gel.

Na heel wat zoekwerk op internet kwam ik er wel achter dat ze dit soort producten vaak op basis van een "olie" doen. Dus ik ben aan de weer gegaan met onze keuken olie's maar daar was helaas niks mee te beginnen.

Vandaar dat ik mijn oproep hier heb geplaatst, in de hoop er iemand is in dit forum die weet wat gelijk is (of in de buurt komt van) alcohol maar dan net even anders dat het iets meer op te lossen valt.

Sorry, probeer het allemaal zo duidelijk mogelijk uit te leggen, maar zoals je al snapt heb ik van chemie geen kaas gegeten ;-)

Groet,

Lucien

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Is dit poeder een commercieel produkt? Heb je een merknaam? Misschien kunnen we dan erachter komen wat de samenstelling is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Ik snap nog niet goed waarom je het met een spuit wilt aanbrengen?

Kun je het poeder niet in bv een stukje nylonkous stoppen en dat als een worst inbrengen? Klinkt bij nader inzien wel een beetje vreemd :eusa_sick: maar de gevoeligen onder ons moeten dit topic maar niet lezen.

Zou je er tabletjes van kunnen persen?

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Het zal wel zoiets zijn als greenZ spill control voor biologische vloeistoffen, volgens mij is het een polymeer dat je niet kunt oplossen maar mogelijk wel in suspensie kunt brengen. Ik zou het eens proberen met te suspenderen in glycerol of zoiets als tween 20.

Om in te brengen wat verwarmen om de stroperigheid te verminderen. 40-50oC

Berichten: 5

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Beste mensen,

De reden dat wij dit product "vloeibaar" willen hebben is dat het dan beter werkt. Tampons voor het inbrengen in de slokdarm zijn er genoeg, maar deze werken alles behalve prettig. Bij het inbrengen gebruiken we een maagsonde die we tot aan het begin van de maag plaatsen via de neus. Daarna trekken we deze sonde al spuitend omhoog, zodat we niet alleen de slokdarm hebben, maar ook de neusholtes.

Het product krijgen wij geleverd in flessen met de naam "Isolyser 1500" erop.

Verdere product omschrijvingen of andere informatie is helaas niet beschikbaar voor ons, anders had ik deze zeker al vermeld.

groet,

Lucien

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

MSDS ISOLYSER

LTS-PLUS® 500, 1200, 1500, 2000, 3000

Sodium Polyacrylate 89.8% & Sodium Dichloro-S-Triazinetrione Dihydrate 10.2%

(Available Chlorine 5.8%)

En in de MSDS stond ook deze zin. ;)

Do not use this product until MSDS has been read and understood.

Berichten: 58

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

natriumpolyacrylaat zijn de kristalletjes die je ook in bloemvazen vindt om water langer vast te houden, alsook in pampers ...

Vermits het een polymeer is, wordt het moeilijk om dit opgelost te krijgen in een solvent dat niet meteen schadelijk is voor jezelf.
chromblog.wordpress.com

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Wij verkopen natriumpolyacrylaat als natriumcarbomeer, is een gelvormer die o.a. in haargel en huidgels wordt gebruikt. Het werkt doordat het water opneemt en in z'n molecuulmatrix inbouwt. Het bouwt geen andere vloeistoffen zoals alcohol in, alleen water. Wordt ook gebruikt in luiers om de urine vast te houden.

In dat geval blijf ik bij m'n eerdere advies, alleen raad ik je aan andere spuiten te gebruiken, namelijk die waarbij je de zuiger kan verwijderen. Je giet vervolgens de gel in de spuit en brengt deze in waarna deze vervolgens nog meer water kan opnemen totdat ze verzadigd is.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 5

Re: Vochtabsorberend poeder vloeibaar maken

Hallo Jan (en de andere lezers)

Zoals het er nu naar uit ziet is het toch gelukt.

Ik heb het nu zo weten te mengen dat het niet meteen "neerslaat" op de bodem, en daardoor opgetrokken kan worden in een 60ml spuit.

De oplossing kwam van moeders de vrouw, met zonnebloemolie !

25 gram poeder, 30 ml zonnebloemolie, (na vermengen dus op te trekken in spuit) 20 ml water erbij en het poeder doet wat het moet doen namelijk gel worden.

Groet,

Lucien

Reageer