verbranding benzoëzuur

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 16

verbranding benzo

Ik heb vroeger geleerd dat bij de verbranding van aromaten roet door vorming van vaste koolstof onstaat. Vanwege mijn werk ben ik benieuwd of dit ook voor benzoëzuur geldt. Als benzoëzuur bij een temperatuur van 850 graden wordt verbrand, komt dan ook stof in de vorm van koolstof vrij en zo ja, valt dan iets te zeggen over de hoeveelheid stof die ontstaat?

Berichten: 306

Re: verbranding benzo

Zeker wel!

De verbranding van benzoëzuur bij 850 graden verloopt alsvolgt:

2 C7H6O2(s) + O2 ==> 14 C(s) + 6 H2O

Hieruit volgt dat 2 mol benzoëzuur bij verbranding 14 mol koolstof vormt!

De rest kun jezelf uitrekenen m.b.v. de molmassa's van benzoëzuur (MW = 122.13) en koolstof (MW = 12.00)!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verbranding benzo

Het lijkt me heel stug dat bij een overmaat zuurstof, zich geen CO2 zal vormen.

Berichten: 16

Re: verbranding benzo

Precies fuzzwood, daarom stel ik deze vraag. Uit de reactievergelijking is het inderdaad eenvoudig de hoeveelheid koolstof te berekenen, maar in een verbrandingsoven met een hoge temperatuur en meerdere procenten overmaat zuurstof zal toch een flink deel van de koolstof in benzoëzuur om worden gezet in CO en/of CO2. Ik ben benieuwd of het mogelijk is een uitspraak te doen over de hoeveelheid stof die onder de genoemde omstandigheden ontstaat.

Berichten: 58

Re: verbranding benzo

Antwoord: Als er voldoende zuurstof aanwezig is, zal er geen roet gevormd worden. Bij een tekort aan zuurstof, krijg je onvolledige verbranding en kan je het schema van Ronald2 gedeeltelijk volgen. Hoe meer mol O2 aanwezig is, hoe minder C zal gevormd worden (C->CO2)

Ma.w., indien er zich C vormt, is er iets mis met de zuurstofvoorziening... Voor de rest is er geen zinnige uitspraak over te doen.
chromblog.wordpress.com

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: verbranding benzo

Je mag aannemen dat als je aromaten zonder verdere voorzieningen in de open lucht verbrandt deze gaan roeten. Zonder extra lucht of zuurstof toevoer gaat de verbranding te snel om compleet te zijn. Als je maar voldoende zuurstof toevoegt en het roet voldoende wordt verwarmd zal het uiteindelijk helemaal verbranden.

Dus die uitspraak uit de eerste post is op zich wel waar, maar alleen in gewone huis-tuin-en-keuken omstandigheden.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 1.816

Re: verbranding benzo

Waar komt die temp. van 850 °C eigenlijk vandaan? Aangenomen dat het in de vrije lucht verbrandt zal dat ook bepalend zijn voor de het percentage C.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 54

Re: verbranding benzo

Worden er bij de volledige verbranding, van welke organische stof dan ook, niet altijd CO2 en water gevormd? Met eventueel SO2/SO3 bij zwavelverbindingen en N2 bij stikstofverbindingen.

Zo heb ik het toch altijd geweten...

Dan is het vrij logisch dat bij de volledige verbranding van een benzoëzuur CO2 wordt gevormd en bij de zeer onvolledige verbranding een flinke dosis C.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: verbranding benzo

Bij volledige verbranding wel ja. Dit hoeft in de buitenlucht echter niet voor te komen. Soms is de ontbrandingstemperatuur van een bepaalde stof hoger dan wat de reactie aan energie kan leveren. Op die manier kun je ook een onvolledige verbranding krijgen.

Reageer