Reactievergelijk azijn + magnesium

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Reactievergelijk azijn + magnesium

Ik moet voor school een proefverslag schrijven, waarin ik de reactievergelijking van de reactie tussen magnesium en azijn moet opschrijven. Nu heb ik geen idee wat dit zou kunnen zijn en na veel zoeken heb ik nog niets gevonden. Ik heb een beetje geprobeerd zelf de reactievergelijking op te stellen, maar dat loopt ook op niets uit. Iemand die me zou kunnen helpen?

Berichten: 281

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Heb je al wel gevonden wat andere zuren doen met magnesium? Zoals zoutzuur bijvoorbeeld?

Berichten: 137

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Een paar hints:

Er onstaat H2 als bijproduct

Wat is het anion dan wat overblijft?

Welke lading kan het magnesiumion hebben?

Berichten: 5

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Uh.. Ik ben bang dat ik niet echt in die termen thuis ben. Ik weet dat er H2 als bijproduct ontstaat, maar dat is het dan ook wel zo'n beetje. En ik dacht dat het magnesiumion een lading van +2 had, maar dat weet ik niet zeker.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Je bent er anders al bijna hoor. Wat voor lading heeft het magnesium als metaal? En wat blijft er van het zuur over als daar de H als H+ van verdwijnt?

Berichten: 5

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Wat bedoel je precies met de lading van magnesium als metaal? En ik -denk- dat er van het zuur CO2 overblijft als de H als H+ verdwijnt. Ik zit hier echter wel te gissen.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

We hebben het hier echter niet over waterstofcarbonaat, maar azijnzuur. Wat blijft er over van bijvoorbeeld zwavelzuur of fosforzuur of zelfs HCl als daar de H+ van vertrekt? Azijnzuur wordt overigens geschreven als CH3COOH.

Berichten: 3.145

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Nog een tip voor Ibniad, van CH3COOH is slechts 1 H-atoom een zuur en dat kan worden afgesplitst als H+, de andere drie zitten goed vast en werken niet als zuur. Dit integenstelling tot de H-tjes in zwavelzuur en fosforzuur, daar zijn alle H-tjes afsplitsbaar. Dit is van belang voor het opstellen van je totale reactievergelijking.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

is de chemische naam van azijnzuur bekend?

Het produkt "zwavelzuur" noemt 'waterstof-sulfaat' . en het produkt CH3COO-H noemt.........

Dit heb je verder nodig voor de naamvorming van de stoffen die ontstaan uit de reactie.

Berichten: 5

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Hm, uh. Ik heb veel van dat wat in het bovenstaande genoemd wordt nog niet behandeld met scheikunde en moet morgen het verslag inleveren. Zou iemand me nog een duw(tje) in de goede richting kunnen geven, zodat ik de uiteindelijke reactievergelijking kan vinden?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Dus je hebt ook nog geeneens redoxreacties gehad? Dan wordt het idd vervelend. Maar wat let je daar je boek eens op open te slaan?

Berichten: 5

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Ik vraag me eerlijk gezegd af of dat in mijn boek staat. Maar aangezien ik in hetzelfde verslag wél de reactievergelijking tussen calcium en water heb opgeschreven, gezien deze vrij simpel is, zal het raar staan als ik vervolgens de andere helft ( de reactievergelijking tussen magnesium en azijn ) daar niet bij heb staan.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactievergelijk azijn + magnesium

Ah kijk, schreef je het metaal dan op als Ca (dus zonder 2+ erboven) en na de pijl dus wel met lading?

Zo ja, dan gebeurt er in feite dit: Ca --> Ca2+ + 2e-

Dat is een oxidatie: het calcium in dit voorbeeld verliest elektronen. Magnesium gaat op precies dezelfde manier.

Bij het water gebeurde er dit, een reductie: 2 H2O + 2e- --> 2 OH- + H2 (g)

Zou je dat laatste trucje ook met azijnzuur kunnen doen, als je de tip van woelen er ook bijneemt? Neem voor het gemak even aan dat het proton wat water verloor in de reactie met calcium ook zuur was.

Ik verklap het bijna door te zeggen dat een van de producten Mg(CH3COO)2 zal zijn :)

Reageer