Graag advies mbt functiewaardering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 115

Graag advies mbt functiewaardering

Hallo allemaal,

Ik werk bij een klein bedrijf (<20 mensen) dat hydrofiel pu schuim maakt.

Hier ben ik begonnen in de zomer van 2006.

In eerste instantie zou mijn werk bestaan uit kwaliteitcontrole van het schuim en zou ik, aangestuurd/begeleid, ook ontwikkelingsopdrachten uitvoeren.

Nu na drie jaar, is het zo dat in mijn ogen mijn functie veel uitgebreider is dan oorspronkelijk voorgelegd. Nu voer ik vrijwel geheel zelfstandig QC, R&D en QA uit voor het laboratorium. Daarnaast is mijn takenpakket nu uitgebreid naar het zorgdragen voor QA over heel het bedrijf.

Persoonlijk zijn dit voor mij zeer mooie ontwikkelingen en uitdagingen, echter gaandeweg heb ik ervaren dat ik mijn functie vrijwel niet in vergelijk kan trekken met collega's in Nederland.

Waar ik graag je advies in zou willen hebben is hoe jij het zou aanpakken als je geen "standaard" functie hebt, om er toch achter te komen of je goed beloond wordt / of je juist ingeschaald bent.

Bijlage: een schets hoe het bij ons in elkaar steekt.

De general manager en de 1ste lijn hierna werken niet volgens CAO (behalve ontwikkelingslaborant), de rest onder de 1ste lijn werkt volgens kunststof en rubber CAO.

GENERAL MANAGER

verkoop_____________productie__________kwaliteitcontrole______administratie

VERKOOP MAN.__P.LEIDER & PROCES ENG.___ONTWIKKELINGSLAB.___OFFICE MAN.

___________________monteur_________________________________________

___________________operatoren_______________________________________

Alvast harstikke bedankt voor jullie feed-back!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Graag advies mbt functiewaardering

Het is heel moeilijk om dit soort taken van afstand te waarderen. Bovendien spelen er verschillen in locatie. Heb je hierover met je chef overlegd? En een volgende stap: heb je met je vakbond gesproken?

Bij sommige bedrijven is het heel moeilijk om een herschaling te krijgen; het kan een HR politiek zijn om tegen een ontevreden werknemer te zeggen: de enige methode om uit te vinden wat anderen je waard vinden is om elders te solliciteren. Bedenk voordat je daaraan begint ook dat salaris niet het enige is dat van belang is. De omgeving, de lol in je werk en de kwaliteit van het management zijn belangrijk, en ook de mogelijkheid tot bijscholing. Je moet je afvragen: wil je werkelijk weg?

Als je met een ander aanbod in je zak bij je huidige werkgever aanklopt om meer salaris sta je vanaf dat moment te boek als onbetrouwbaar: je huidige werkgever denkt dan dat je die stunt nog een keer zou kunnen uithalen en de andere werkgever vindt het zeer onprettig als je het uiteindelijk niet doet en je aanbod niet voor jezelf hebt gehouden. Dat kan allebei leiden tot moeilijkheden in je eigen toekomst. Vaak zegt je oude werkgever, hoe graag hij je ook had willen houden, in zo'n geval tegen je dat je dat andere aanbod dan maar moet aannemen....

Bedenk ook dat het op dit moment minder makkelijk is om ander werk te vinden.

Berichten: 115

Re: Graag advies mbt functiewaardering

Hey rwwh,

Bedankt voor je schrijven.

Het lijkt erop dat je denkt dat ik overweeg om weg te gaan bij het huidige bedrijf.

Dat is niet het geval. Er zijn genoeg uitdagingen, en ik vind het erg leuk werk etcetc.

In mijn ogen is mijn work-load en verantwoordelijkheid die ik draag, gelijk aan die van een HBO-er. Het enige waarin mijn functie verschilt van een HBO functie is de theoretische diepgang op een aantal punten.

Waar het mij daarom meer om gaat is de inschaling/functiewaardering (hoe je het ook wil noemen) binnen het bedrijf.

b.v. doordat alleen ik onder een CAO val binnen de eerste lijn die onder de GM valt, rijst bij mij de vraag of dit wegens mijn diploma (MBO) of echt inhoudelijk vanwege mijn functie is.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Graag advies mbt functiewaardering

Het kan natuurlijk dat er een gedetailleerd functiewaarderingssysteem is. Als dat het geval is staat dat vast ergens beschreven in een personeelsgids of in de CAO. Maar vaak is dat niet het geval (zeker in een kleine organisatie) en dan komt het neer op individuele onderhandelingen. Dan zijn er twee dingen die een rol spelen:

1. De politiek: hoe wil het bedrijf mensen belonen

2. Hoe goed is je werkgever in loononderhandelingen

Ad. 1 Als het bedrijf graag mensen motiveert met beloning, dan kun je erover gaan praten. Maar er zijn heel veel bedrijven die de filosofie hebben dat geld een slechte motivator is. Dit is in een heleboel gevallen ook wetenschappelijk aangetoond: soms werkt geldelijke beloning zelfs als demotivator!

Ad. 2 Dit verlies je in de meeste gevallen, behalve als je werkelijk de consequentie wilt accepteren dat je elders aan het werk moet gaan! Zie hiervoor mijn eerdere bericht.

Bedenk ook dat een functiewaarderingssysteem jou als zeer gemotiveerde en enthousiaste werknemer op het zelfde niveau zet als een andere ingekakte werknemer die geen enkel initiatief toont en alleen maar zijn eigen terrein afbakent.....

Je kunt het ook over een heel andere boeg gooien. Neem de tijd. Breng in een functioneringsgesprek je persoonlijke doelen aan de orde. Leg ze goed kwantitatief vast. Spreek ook af wat je beloning zal zijn als je de doelen haalt en overschreidt. Spreek over opleidingsplannen. En verbaas daarna je chef met je resultaten. Haal altijd de deadlines. En licht je chef vroeg in als je problemen ziet aankomen.

Reageer