reacties pijnstillers (artikelen)

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 31

reacties pijnstillers (artikelen)

Hallo allemaal.

Ik ben bezig met een scriptie over pijnstillers. Ik heb eerst algemene inleiding gehouden en ben nu bezig met de syntheses van verschillende pijnstillers. Synthese van paracetamol, ibuprofen en aspirine zijn natuurlijk eenvoudig te vinden op internet maar dan houdt het opzich snel op.

Mijn vraag is nu of iemand links weet van sites of van artikelen waar synthese van pijnstillers te vinden zijn. Op internet moet je vaak betalen voor artikelen en er valt dus weinig te vinden. Het gaat vooral om NSAID's maar ook wel om selectieve COX-2 remmers. Denk bijvoorbeeld aan syntese van celecoxib, meloxicam, metamizol en diclofenac. Andere syntheses zijn uiteraard ook welkom.

Alvast bedankt.

Martijn :)

Berichten: 83

Re: reacties pijnstillers (artikelen)

Hey martijn,

een site die ik kan bedenken is: pubmed

daar is volgens mij wel iets te vinden

Berichten: 183

Re: reacties pijnstillers (artikelen)

Ik heb hier zo'n handig boekje: "Synthesis of essential drugs". Je kan daar mss eens voor gaan kijken in de universiteitsbib. Er zullen er zo wel veel meer zijn, maar die ken ik niet bij naam.

Deze syntheses staan er allesinds al in:

metamizol (M. Bockmuehl, A. Schwarz, Ger. Pat. 476.663 (1922).)

Afbeelding

Afbeelding

diclofenac. (R. Pfister, A. Sallmann, U.S. Pat. 3.558.690 (1971).)

Afbeelding

Voor de referenties: Vardanyan, R; Hruby, V. in Synthesis of essential drugs, Elsevier, 2006.

Als je een bepaald artikel op internet echt wilt lezen, dan kun je de link hier eens posten want mss heeft iemand er wel toegang toe.

Berichten: 516

Re: reacties pijnstillers (artikelen)

Je kan aan heel wat mensen informatie vragen. Kan je niemand die farmacie studeert? Die kunnen je vast wel helpen aan een interessante cursus of een goed boek over dit onderwerp.

Berichten: 31

Re: reacties pijnstillers (artikelen)

Bedankt voor beide reacties. Via pubmed zoeken vind ik lastig, worden heel veel artikelen gevonden maar kan er lastig de juiste uithalen.

Die twee reacties komen goed van pas. Zal eens kijken of ik op de uni in de bieb wat boeken kan vinden.

Bedankt voor de hulp.

Reageer