Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

In navolging van een repetitie van het boek Pulsar Chemie, VWO 4, hoofdstuk 5 heb ik nog een aantal dringende vragen. Ben zelf niet heel goed in scheikunde, dus ik hoop dat jullie me in een makkelijke, begrijpende taal kunnen uitleggen hoe de volgende vragen in elkaar zitten.

Vragen:

1. Uit de stoffen kalium en jood is de stof kaliumjodide te maken. De stoffen kalium, jood en kaliumjodide zijn alle drie vaste stoffen. Geef van elk van de drie stoffen de juista naam van het kristalrooster.

Kalium: ...

Jood: ... Hoe doe je dit, waar moet je evt. zoeken in Binas?

Kaliumjodide: ...

2. Geef van elke stof de naam van de binding die (gedeeltelijk) verbroken wordt als de stof smelt.

Kalium: ...

Jood: ... Hoe doe je dit, waar moet je evt. zoeken in Binas?

Kaliumjodide: ...

3. Geef aan met een + als de stof stroom geleidt en met een - als de stof geen stroom geleidt.

stof vast fase vloeibare fase

kalium ... ...

jood ... ...

kaliumjodide ... ...

4. Chris lost suiker op in een hoeveelheid water. Hij neemt een lege maatcilinder en weegt deze. De balans wijst 10,358 gram aan. Als alles is opgelost schenkt hij de oplossing in een maatcilinder.

De gevulde maatcilinder wil hij opnieuw wegen. Die is echter te zwaar voor de balans. Hij neemt een brievenweger. Deze wijst voor de volle maatcilinder 53,6 gram aan.

Bereken de dichtheid van de suikeroplossing.

Graag (uitgebreid) uitleg over deze vragen gevraagd. In Jip en Janneke taal aangezien ik niet vaak voldoendes haal voor scheikunde. Ik ben uiteraard wel op de hoogt van de basis van scheikunde.

Alvast bedankt allemaal.

Randy

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Als je de regels had gelezen, had je kunnen weten dat dit geen we maken je huiswerk voor je-forum is. Kom dus allereerst eens met eigen inbreng.

Bij de eerste 3 vragen: google is niet stuk, dus je kunt makkelijk zoeken op woorden zoals kristalrooster, chemische binding en geleiding.

Berichten: 5

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Als je de regels had gelezen, had je kunnen weten dat dit geen we maken je huiswerk voor je-forum is. Kom dus allereerst eens met eigen inbreng.
Ik vraag ook niet of je het voor me wilt maken, ik wil alleen wat advies. En hoe kan ik überhaubt met eigen inbreng komen als ik niet weet hoe het werkt? Heb me boek voor me neus liggen, maar die toets komt totaal niet overeen met de geleerde stof.

Bedankt voor je reactie, kuch.

B.t.w. dacht je dat ik google nog niet had uitgeprobeerd? Daar staat alleen de basis stof in, niet hoe je dit soort sommen moet berekenen of maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Kalium: wat voor stof is dit?

Jood: wat voor stof is dit?

Kaliumjodide: wat voor stof is dit?

Kijk anders eens in je periodiek systeem, en vooral wat metalen en niet-metalen zijn.

Berichten: 5

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Kalium is een metaal, jood een niet-metaal en kaliumjodide is een combinatie hiervan dus een zout. Ik dacht dus kalium: metaalrooster, jood: atoomrooster, kaliumjodide: ionrooster?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Goed, goed en goed Afbeelding

In een metaalrooster zitten ... -bindingen.

In een atoomrooster zitten ... -bindingen.

In een ionrooster zitten ... -bindingen.

En zo heb je meteen vraag 2 te pakken.

Berichten: 5

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Oke bedankt. Over de laatste vraag met dichtheid had ik zitten googl'en en ik kwam tegen dat je dichtheid berekent met p=m/v (p=kg x m-3), kan je dit hier ook toepassen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Dat kun je hier toepassen, alleen mis ik een heel belangrijk gegeven: het volume van die oplossing ;)

Berichten: 5

Re: Dichtheid suikeroplossing, bindingstypen

Oke en die heb ik wel, want die kan ik aflezen van een maatcilinder en die is 36,7 ml. Hartstikke super en bedankt voor je hulp, ik kan nu weer verder ;) :D !

Reageer