[scheikunde] Wat betekent dit?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

[scheikunde] Wat betekent dit?

Hoi ik heb een vraagje,,

Ik moet een brutoreactievergelijking van de fermentatie, uitgaande van glucose geven, maar wat is überhaupt een brutoreactievergelijking en ik moet aan de hand van de reactievergelijking, de theoretische opbrengst van alcohol van 1 kg glucose berekenen...

hoe gaat dat??

m.v.g. kim dekkers

Re: [scheikunde] Wat betekent dit?

In een brutoractievergelijking worden alleen de uitgangsstoffen en de eindproducten vermeld

Zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Alcoholic_fermentation

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Wat betekent dit?

Zoals gezegd is een brutovergelijking de totale reactie, waarbij eventuele tussenreacties zijn weggelaten.

In zo'n brutovergelijking heb je ook de molverhoudingen. Wat dus inhoud in welke verhouding the stoffen met elkaar reageren en hoeveel van je eindstof je over hebt.

Een makkelijke is bijvoorbeeld de verbranding van methaan:

CH4 + 2O2 ---> CO2 + 2H2O

In deze brutovergelijking zie je dus dat 1 mol methaan reageert met 2 mol zuurstof, tot 1 mol koolstofdioxide en 2 mol water.

Ditzelfde kan je dus zien in de brutovergelijking van de fermentatie. Als je daarnaast de molgewichten weet van de stoffen die gebruikt worden (die kan je gewoon opzoeken of desnoods berekenen), kan je berekenen wat de theoretische opbrengst is.

In mijn voorbeeld heeft methaan een massa van ongeveer 16 gram per mol en water een massa van 18 gram per mol.

Als je dus 100 gram methaan hebt is dat:

100 / 16 = 6.25 mol methaan

In de reactie reageert 1 mol methaan met 2 mol water dus 6.25 mol met 12.5 mol water.

12.5 * 18 = 225 gram H2O

De rest moet te doen zijn voor jouw berekening. ;)

Reageer