Profielwerkstuk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Profielwerkstuk

Wij zijn in dubio over ons profielwerkstuk. Wij dachten aan eenonderzoek naar de structuur van melk wanneer het opgeklopt wordt totslagroom, en vervolgens naar boter. Maar wij weten niet hoe je destructuur kunt onderzoeken, hoe worden eiwitten onderzocht op deuniversiteit? En zou dit ook op school kunnen?Een ander idee is het laten verschijnen van inkt, op 3 manieren:-door middel van indicatoren die onder PH van kleur veranderen-door middel van fluoriscentie en een UV-lamp (een markeerstift) -en met fosforescentie. Onze vraag is wat voor stoffen we als fluorsceïne en fosforsceïne kunnengebruiken om in inkt te verwerken. We weten dat markeerstiften eenfluoriserende stof bevatten, maar welke stof? En een postzegel bevat enfosforisende stof zodat het sorteerd kan worden door een machine op hetpostkantoor, maar welke stof is dit? Veel vragen, hopelijk kunt u hier antwoord op geven. Julie Peletier en Jacqueline van den Bosch

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Profielwerkstuk

Eiwitanalyses kunnen heel lastig zijn. Afhankelijk van je vraag (welke eiwitten er in melk zitten bijvoorbeeld) kun je waarschijnlijk wel doen hoor. Daar zijn standaardanalyses voor. Zoek maar eens op 'melkeiwit' op Google.

In de welbekende gele markeerstift zit volgens mij HPTS als fluorescerende stof, oftewel 8-hydroxypyreen-1,3,6-trisulfonzuur. Deze stof bleekt redelijk snel en is dan gewoon geel, m.a.w. bij blootstelling aan licht zal de fluorescerende werking redelijk vlug verdwijnen. Daarom ook zien geel gemarkeerde teksten er op den duur niet meer zo 'stralend' uit.

Als je inkt wil gaan maken met iets fluorescerends, bedenk dan dat er best wel veel inkten zijn die al in meer of mindere mate fluorescent/phosphorescent zijn. Daarom is het misschien aardiger een 'onzichtbare' inkt te maken, m.a.w. een transparante oplossing waarin een kleine hoeveelheid fluorescente stof zit die oplicht. Zo zie je je tekst niet zonder de UV-lamp.

Kijk voor een dergelijke stof eens bij de rodamines. Die zijn stabiel, enorm fluorescent en al goed zichtbaar bij erg lage concentraties.

Voor de postzegels kan ik je niet verder helpen. Ik kan me ook goed voorstellen dat de posterijen liever niet hebben dat mensen weten welke stof er op een postzegel zit, om namaken te voorkomen.

(overigens grappig: als ik op Google zoek naar 'markeerstif stof' is dit topic nu al de 4e hit :lol: )
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer