Stopflesjes

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Stopflesjes

Beste mensen,

Omdat ik een tic heb als het op opruimen van mijn spullen aankomt ben ik zoekende naar stopflesjes. Ik wil de in gebruik zijnde chemicaliën keurig en strak uitgelijnd in mijn kast hebben staan. (Wat ik niet regelmatig gebruik staat op een veilige plaats in de kelder.) Zodoende zoek ik stopflesjes met geslepen stop, wit zowel als bruin, met smalle en met brede mond, met een inhoud van 50 ml. Omdat ik niet zoveel verschillende chemicaliën gebruik - voornamelijk om weefsels en inhoudstoffen van mossen, lichenen en fungi te onderzoeken javascript:emoticon('Afbeelding') - denk ik aan vijf van elke soort flesjes voorlopig genoeg te hebben, hetgeen leidt tot een totaal van 20 flesjes.

Natuurlijk is het een bekend gegeven: de leveranciers verzenden alleen grote hoeveelheden óf hanteren torenhoge order- en verzendkosten. Daar helpt ook het gegeven dat ik vanuit een klein, eigen bedrijf opereer geen moedertjelief aan.

Wie kan helpen?

Groet,

Pierre, ook genoemd tenthredo

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Stopflesjes

In ieder geval kan je ze bestellen bij De Hekserij (stuur een email, ze moeten besteld worden). Ik neem aan dat Labstuff ze ook heeft of ze voor je wil bestellen.
β-Damascenon en maneschijn

Re: Stopflesjes

Dank je wel, Jan, dit moet gaan lukken.

Groet,

Pierre

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Stopflesjes

Klopt, bij de Hekserij of Labstuff..

Maar ik heb ze OOK bij de Hema gezien (transparant met geslepen stop), hoewel dat wel alweer enkele maanden geleden is.

Berichten: 3.145

Re: Stopflesjes

Koop ze maar niet bij de Hema, Blokker of Xenos. Ik heb erg slechte ervaring met die flesjes en potjes. Ziet er leuk uit, maar sluit voor geen meter af. Die geslepen stoppen zijn erg onregelmatig en er is altijd wel een plek waar gewoon lucht langs kan. Die potjes zijn leuk om snuisterijen in te bewaren, zoals kralen, muntjes of andere kleine dingetjes, maar voor serieuze opslag van chemicalien zijn ze absoluut ongeschikt. Hygroscopische stoffen worden in de potjes binnen no-time een kleffe massa en sinds ik dat heb meegemaakt zijn die potjes bij mij een no-go.

Goede flessen, die echt goed afsluiten zijn duur, houd daar rekening mee. Als je minder wilt uitgeven kun je ook goede potten met schroefdeksel kopen. Glazen potten met een goed stevig en dik schroefdeksel zijn voor verreweg de meeste stoffen ook prima geschikt.

Re: Stopflesjes

Dank je wel, Woelen. Een tip die ik ter harte neem.

Inmiddels heb ik bij de Hekserij rondgekeken, maar niet gevonden wat ik zocht (wel een paar andere nuttige dingen, dat heb je zo met winkelen).

LabStuff heeft de flesjes wel in de catalogus maar niet in voorraad, en wat niet in voorraad is kun je ook niet bestellen met hun software. Dan moet ik dus maar per e-mail gaan zeuren!

Nu kom ik er dus per toeval achter dat de kleurstoffen methylblauw en methyleenblauw niet hetzelfde zijn, en totaal verschillende werking hebben. Dat is me al eens eerder gebeurd met karmijnazijn (acetokarmijn, kleurt chromosomen) en azocarmin-essigsäure (Duits, uitgevonden door Heidenhain, kleur je kraakbeenweefsel mee in de histologie). Van dat laatste staat hier dus een grote, ongebruikte pot die binnenkort over zijn (haar?) houdbaarheidsdatum heen is.

Kortom, nog steeds geen stopflesjes, maar door de toevallig gevonden en meteen bestelde chemicaliën is de benodigde hoeveelheid potjes inmiddels verdubbeld. Probeer je te bezuinigen door op internet in te kopen ...

Groet,

Pierre

Re: Stopflesjes

Hier stond onzin die ik dus alleen kan veranderen, maar niet verwijderen. Daar sta ik weer mooi te kijk.

Re: Stopflesjes

Oeps, daar ging iets te snel. Werken smilies niet met FireFox? Dat wilde ik even uitproberen, maar dat ging dus mis ...

Ik snap dus van het invoegen van smilies helemaal niets.

Pierre

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stopflesjes

Als je klikt op een smiley wordt-ie automatisch in je bericht geplaatst hoor.

Werkt ook met FireFox.

Tenminste, ik gebruik thuis ook alleen maar FF... :D <--- ging goed.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Stopflesjes

De 2e hands flesjes zijn bijna uitverkocht, als je echter iets verder kijkt in het keuzemenu zijn de nieuwe flesjes nog gewoon te bestellen.

De nieuwe zijn inderdaad vrij duur zoals Woelen zegt.

Re: Stopflesjes

Wat Woelen vrij duur noemt noem ik gewoon te duur. Dan wacht ik wel totdat er weer 2e hands flesjes zijn. Die komen toch wel weer of zijn die alleen maar opgesomd als lokkertje?

Re: Stopflesjes

Beryllium, als je naar het eerste tekstje in dit onderwerp kijkt zie je daar de tekst javascript:emoticon(' :-k ")

Berichten: 3.145

Re: Stopflesjes

Wat Woelen vrij duur noemt noem ik gewoon te duur. Dan wacht ik wel totdat er weer 2e hands flesjes zijn. Die komen toch wel weer of zijn die alleen maar opgesomd als lokkertje?
Neem gewoon bruine glazen flesjes van 30 ml of 50 ml met een brede plastic schroefdop (formaat zoals ook op een gewone colafles zit). Deze kun je gewoon bij een apotheek kopen en sluiten ook prima af. Veel van mijn stoffen zitten in dat soort flesjes, welke ik dus gebruik als potjes voor vaste stoffen. Je moet er alleen geen corrosieve stoffen als salpeterzuur e.d. in bewaren, want die vreten de dop langzaam aan, maar kleurstoffen, indicators e.d. gaan uitstekend! Zulke potjes kosten pakweg EUR 0,50 per stuk.

Bij potjes heb je dus twee dingen die van belang zijn:

1) Hoe goed sluiten ze af?

2) Hoe goed kunnen ze tegen corrosieve stoffen?

Potjes die op punt (1) goed scoren zijn bij een apotheek goed te verkrijgen. Dat is voor jouw toepassing voldoende. Jij wilt je stoffen beschermen tegen invloeden van buitenaf, terwijl de stoffen zelf niet bijzonder corrosief zijn. Potjes die op (2) goed scoren zijn dat soort potjes van de Hema e.d., maar die scoren erg slecht op punt (1). Potjes die op beide goed scoren zijn over het algemeen heel duur, omdat je dan speciale Teflon inlages nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Stopflesjes

Pardon? een lokkertje? :x

Hier grijp ik toch wel even in hoor, zodra iets is uitverkocht wordt het meteen een lokkertje? In het keuzemenu staan zowel 2e hands als nieuwe flesjes, wellicht komen er in de toekomst weer 2e hands bij. Dat is nooit te voorspellen.

p.s: ik wordt niet snel boos, tenzij men mij publiekelijk onterecht zwart gaat maken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Stopflesjes

Beryllium, als je naar het eerste tekstje in dit onderwerp kijkt zie je daar de tekst javascript:emoticon(' :-k ")
(sorry, offtopic, maar ik doe het toch maar even zo)

Controleer even of je javascript aan hebt staan.

Zo nee, zet dat dan even aan en probeer nogmaals.

Werkt dit niet, of heb je JS gewoon aangevinkt, maak dan even een apart topic aan in ons Bugs-topic, als je wilt.

@Labstuff: denk aan je bloeddruk, ik lees het niet als een poging tot zwart maken hoor. Je zou eens moeten weten wat sommige webshops uithalen om klanten te lokken.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer