specifieke smeltwarmte PET?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 55

specifieke smeltwarmte PET?

Hej, ik heb een kort vraagje.

Weet iemand de specifieke smeltwarmte (specific heat of melting) van PET?

Ik ben hier al een tijdje naar op zoek en vind echt nergens iets...

ciao

Berichten: 306

Re: specifieke smeltwarmte PET?

Dat komt omdat dit soort informatie in specifieke literatuur te vinden is, zoals voor fysisiche chemie in het Handbook of Chemistry and Physics van R.C. Weast!

De smeltwarmte bedraagt 1200 - 1350 J.K-1.kg-1

Hoop dat je hiermee verder kunt

Alex

Berichten: 55

Re: specifieke smeltwarmte PET?

ajonker schreef: Dat komt omdat dit soort informatie in specifieke literatuur te vinden is, zoals voor fysisiche chemie in het Handbook of Chemistry and Physics van R.C. Weast!

De smeltwarmte bedraagt 1200 - 1350 J.K-1.kg-1

Hoop dat je hiermee verder kunt

Alex
Is dit niet de warmtecapaciteit?

Berichten: 3.145

Re: specifieke smeltwarmte PET?

Lijkt mij ook de warmtecapaciteit, gezien de eenheid. Smeltwarmte is in J per gram of J per mol.

Ik vraag me af of deze stof wel een smeltwarmte heeft. PET is een polymeer en smelten is in dat geval min of meer het zelfde als ontleden. De moleculen worden dan opgebroken in kleinere stukken.

Veel plastics kunnen wel smelten, maar vaak gaat dat ook gepaard met chemische verandering, die onomkeerbaar is. Of dit echt zo is voor PET weet ik niet zeker, maar ik zou het voor de zekerheid wel even navragen of opzoeken.

Berichten: 1.816

Re: specifieke smeltwarmte PET?

Eigenlijk gaan we er altijd maar van uit dat een polymeer een zuivere stof is, maar je weet toch eigenlijk nooit precies, hoeveel eenheden aan elkaar zitten. Meestal zo rond de 20.000 +/- 10%?? Dus welk getal voor welke grootheid dan ook zal ook wel varieëren.
LiA

Berichten: 374

Re: specifieke smeltwarmte PET?

Lijkt mij ook de warmtecapaciteit, gezien de eenheid. Smeltwarmte is in J per gram of J per mol.
Lijkt mij dan nog altijd in kg... en niet in gram ;)

Berichten: 516

Re: specifieke smeltwarmte PET?

PET heeft zeker een smeltwarmte. Door het verwarmen wordt het plastischer en zo "kneden" ze het tot de juiste vorm (vb. de vorm van een fles). Enfin, dat dacht ik toch...

Berichten: 1.816

Re: specifieke smeltwarmte PET?

Dat heet toch verwekingspunt of traject, want zoals je zelf al zegt, ze kneden enz het spul in een extruder. Flessen worden meestal geblazen dacht ik, in ieder geval de PET-flessen.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: specifieke smeltwarmte PET?

woelen schreef: Lijkt mij ook de warmtecapaciteit, gezien de eenheid. Smeltwarmte is in J per gram of J per mol.
Lijkt mij dan nog altijd in kg... en niet in gram ;)
Dat is om het even.

Of je nou 10 J/g hebt, 10 kJ/kg, 10·103 J/kg of 0.010 kJ/g, het is toch hetzelfde.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 374

Re: specifieke smeltwarmte PET?

Nikos schreef:
woelen schreef: Lijkt mij ook de warmtecapaciteit, gezien de eenheid. Smeltwarmte is in J per gram of J per mol.
Lijkt mij dan nog altijd in kg... en niet in gram ;)
Dat is om het even.

Of je nou 10 J/g hebt, 10 kJ/kg, 10·103 J/kg of 0.010 kJ/g, het is toch hetzelfde.
klopt....

maar officieel is het kg :)

Berichten: 55

Re: specifieke smeltwarmte PET?

woelen schreef: Lijkt mij ook de warmtecapaciteit, gezien de eenheid. Smeltwarmte is in J per gram of J per mol.

Ik vraag me af of deze stof wel een smeltwarmte heeft. PET is een polymeer en smelten is in dat geval min of meer het zelfde als ontleden. De moleculen worden dan opgebroken in kleinere stukken.

Veel plastics kunnen wel smelten, maar vaak gaat dat ook gepaard met chemische verandering, die onomkeerbaar is. Of dit echt zo is voor PET weet ik niet zeker, maar ik zou het voor de zekerheid wel even navragen of opzoeken.
Het ontledingspunt van PET zit niet zo ver van de smelttemperatuur vanaf.

Ik gebruikte de smeltwarmte om het kristaliniteitsgehalte in PET te bepalen mbv een DSC.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: specifieke smeltwarmte PET?

Deze link geeft je de data die je nodig hebt.

Reageer