[scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 133

[scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Binnen mijn stage opdracht ben ik bezig met SAS kristallisatie,

Hiervoor moet ik paracetamol oplossen in een solvent (bv aceton).

De oplossing voeg ik toe aan een antisolvent (ethylacetaat) en dan verkrijg ik mijn paracetamol terug.

Dit heb ik zo uitgevoerd, de paracetamol is inderdaad vrijgekomen.

Na 2 weken heb ik de proef herhaald met de zelfde oplossing alleen komt de paracetamol niet meer vrij.

Mijn vraag is, kan paracetamol na een lang tijd ioniseren?? oid

Wie heeft een idee??

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Paracetamol is te ioniseren, en wel omdat de fenolgroep zuur kan reageren.

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Zou je dat in een reactie vergelijking kunnen vertalen??

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: [scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Ja, dat kan ;)

Stel, paracetamol met een OH-groep is ROH.

Wat gebeurt er nou als er een proton wordt afgesplitst denk je?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Ik snap je niet zo goed. Je hebt het over uitkristalliseren, dus het vormen van een vaste stof.

Dit is dus het experiment wat je gedaan hebt, een vaste stof gevormd. Nu praat je erover dat je 2weken later een oplossing hebt. Wat voor oplossing? De oplossing waar je eerst al het paracetamol uit hebt laten kristaliseren?

Ionisatie is een pH afhankelijk effect. Het lijkt me erg sterk dat je pH opeens erg verandert is. Ionisatie is een dynamisch evenwicht wat zich afspeelt in de nano seconde range, niet op de tijdschaal van weken. Bedenk je maar eens wat er gebeurd met de pH van een oplossing als je een zuur of base toevoegd, die veranderd meteen. Trouwens wat zou er gebeuren als je paracetamol ioniseert in een apolaire oplossing?

Berichten: 133

Re: [scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Als ik het goed lees is aceton apolair dat zou dus betekenen dat deze geen invloed heeft op paracetamol.

Na alles wat er gezegd is, is voor mij een grotere vraag waarom de oplossing Aceton+Paracetamol eerst positief resultaat heeft en diezelfde oplossing een negatief resultaat heeft 2 weken later.

Toch wil ik iedereen bedanken voor de tip hoe een Fenolgroep ioniseert. :D

Dit zou dus moeten betekenen dat er iets anders gebeurd is dan ionisatie want als ik de oplossing laten verdampen dan komt paracetamol wel vrij en als ik de SAS (Supercritical AntiSolvent) methode gebruik dan komt deze niet vrij wat dezelfde oplossing 2 weken eerder wel deed.

Voor de gene die het niet begrijp:

een deel van de gemaakte oplossing Aceton+Paracetamol wordt gebruikt bij een experiment A, dit experiment wordt herhaald 2weken later met dezelfde oplossing.

Berichten: 2.399

Re: [scheikunde] Paracetamol opgelost in Aceton

Wat kan is dat je niet genoeg anti solvent hebt toegevoegd, niet het goede solvent gepakt hebt etc. Op het moment dat je concentratie de oplosbaarheids limiet overschrijdt leidt dit vroeg of laat tot kristallisatie of iig het uitvlokken. Het kan zijn dat je supersaturated oplossing gevormd hebt.

Soms beginnen stoffen lastig met kristalliseren, wat je in dat geval kan dan is een kras in je glas zetten of een kristalletje paracetamol toevoegen. Je hebt een nucleatie site nodig voor kristallisatie om te beginnen.

http://pubs.acs.org/doi/pdf/10.1021/je990272l

Het blijkt dat een beetje water de oplosbaarheid gigantisch vergroot. Misschien wat water opgepikt in de 2 weken dat je het hebt laten staan?

Reageer