[scheikunde] synthesevoorschriften aspirine

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[scheikunde] synthesevoorschriften aspirine

hallo allemaal

wij moeten voor scheikunde een presentatie maken en daarvoor moesten we 3 synthese voorschriften van aspirine hebben.

we hebben al op dit forum gekeken en veel mensen zeggen dat die makkelijk te vinden zijn maar wij kunnen ze dus niet vinden :(

we zouden het zeer op prijs stellen als jullie ons kunnen helpen.

alvast bedankt

groetjes Scoob en joosje

Berichten: 133

Re: [scheikunde] synthesevoorschriften aspirine

nou nou dat is idd heel moeilijk

binnen 2minuten zoeken op acetylsalicylzuur en je hebt wel meerdere manier om asperine te maken.

zover ik weet is dit ook al in andere forums gezegd maargoed

kijk eens op

http://chem242.blogspot.com/2005/07/esteri...of-aspirin.html

Organic Chemistry, Bruice, 4e druk

Wikipedia

succes

Berichten: 5

Re: [scheikunde] synthesevoorschriften aspirine

je hoeft niet meteen zo gemeen te doen wij zagen toch ook al dat er veel mensen zijn die zeggen dat het makkelijk te vinden hoef je niet meteen bitchy te doen

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: adem in, adem uit, en lees dan je reactie nog eens na voor je op OK klikt... zo fel reageren is toch helemaal niet nodig?</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] synthesevoorschriften aspirine

Bitchy? Omdat we niet meteen voor je opspringen, maar je wel laten zien dat het met zelf zoeken ook mogelijk is? Nou sorry hoor 8-[ , wist niet dat we je slaafjes waren. Volgens mij ben jij nog altijd degene die ervan leren moet, dat gaat nu eenmaal niet als alles je in de schoot geworpen wordt. ;)

Om zelf niet als een kl*****k over te komen, heb je ooit van een zuurchloride gehoord, acetylchloride bijvoorbeeld? Heb je iig weer een leuke term om op te googlen

Berichten: 5

Re: [scheikunde] synthesevoorschriften aspirine

Wij verwachten ook niet dat jullie onze persoonlijke slaafjes zijn, maar als wij uitleggen dat we al gezien hebben dat we al gezien hebben dat het zogenaamd heel makkelijk te vinden is en wij het echt niet kunnen vinden zouden jullie niet zo sarcastisch hoeven te doen door te zeggen dat het in 2 minuutjes gevonden is, dit geeft ons het gevoel dat wij dom zijn, dat is misschien niet zo leuk voor ons. Wij snappen ook wel dat we dit zelf moeten doen maar een beetje hulp vragen is toch niet erg?

En het spijt ons dat we het woord bitchy gebruiken maar voor ons is het dus ook geen pretje.

Berichten: 180

Re: [scheikunde] synthesevoorschriften aspirine

ik neem aan dat je die van wiki al hebt?

dus dat is al één.

Hierin is te zien dat je een ester band maakt door middel van een anhydride en een alcohol. (een zogenoemde verestering) het woord veresterd wordt ook trouwens letterlijk genoemd in de wikipedia. en als je dan op het woord veresterd klikt dan kom je op de wikipediapagina van verestering.

hier zie ik dat het ook kan door middel van een alcohol en een zuur (al is een anhydride natuurlijk ook een soort van di-zuur)

dus dat zou dan twee zijn.

en scroll ik dan nog iets verder naar beneden......... :lol: :lol: :lol:

dus makkelijk te vinden?? dacht het wel... is een kwestie van doorklikken. (al is het voor ons misschien iets handiger aangezien we weten wat we zoeken)

maar toch even goed ervoor gaan zitten en nauwkeurig lezen en dan komt het goed. En mocht je dingen niet weten dan gewoon die dingen ook gelijk even opzoeken.

klink heel erg oud en wijs en betweterig maar zo is het nu eenmaal. en als mensen in dit forum tips geven dan is het handig om ook daar op te gaan zoeken.

(zoals fuzzwood typt het woord zuurchloride??)

even opzoeken en je weet het... (of in ieder geval het idee erachter)

*edit typo

Reageer