jongeren en pesten

Moderator: Rhiannon

Berichten: 86

jongeren en pesten

Ik ben bezig een werk maken over leerlingenbegeleiding, in het bijzonder pesten.

Nu wordt er ook verwacht dat er inbreng is van de doelgroep

( middelbare school 12-16jaar)

Of anderen die daarover iets kwijt willen.

Ben je ooit gepest geweest,

heb je ooit gepest,

wie werd gepest, ....

dankjewel

:P :P :P :? :P :P :roll: :P :P :P

Berichten: 119

Re: jongeren en pesten

Ik val misschien niet meer onder de doelgroep (ben inmiddels 20) Maar ik ben wel gepest geworden. Vooral omdat ik mijn mond niet open durfde te trekken of om er wat van te zeggen en vanwege mijn acné.

Weet niet of je nog meer dingen wilt weten hierover?

Zelf heb ik nooit iemand gepest en tegenwoordig zeg ik er ook wat van als het bij mij (of bij iemand anders) gebeurd.

Groetjes Angel

Berichten: 86

Re: jongeren en pesten

Weet niet of je nog meer dingen wilt weten hierover?


graag, als je dat wil.

Berichten: 119

Re: jongeren en pesten

Wat zou je nog allemaal willen weten dan?

Berichten: 86

Re: jongeren en pesten

wie

wat

wanneer

waarom

hoe

?

ben je daarmee naar iemand toe gegaan, leerkracht, ouders, ...?

Hoe is het beter geworden, ....

Berichten: 119

Re: jongeren en pesten

Ok :wink:

Wie; Mijn klasgnoten (of een groep daaruit), maar soms ook gewoon voorbijgangers op straat

Waar: op school, op het schoolplein, op straat

Wanneer: vanaf groep zeven tot het einde van de MAVO ; dus zo'n zes jaar.

Waarom: omdat ik makkelijk slachtoffer was, durfde niks terug te zeggen, vanwege mijn acné en stille karakter. Ik was gewoon anders dan anderen.

Hoe; door vervelende opmerkingen, grapjes uit te halen, duwen, schelden en dat soort dingen allemaal meer.

De leraren zagen het wel, maar ik durfde er zelf niks van te zeggen ook niet tegen mijn ouders of zo. Maar de leraren grepen meestal wel in als ze het zagen.

Zelf durfde ik het niet te zeggen, bang dat ze het nog erger gingen doen.

Maar op een gegeven moment heb ik bij mezelf een knop omgedraaid; ik ben voor mezelf anders gaan denken. Niet meer bezig zijn met het pesten en opmerkingen en derglijke van anderen, maar mezelf ook zien als iemand die belangrijk is. En toen was het ook vrij snel afgelopen, omdat het dan voor de pester niet meer leuk is; want ze zien geen resultaat meer.

Ik heb er daarna nog wel last van gehad en heb waarschijnlijk door het pesten mijn opleiding SPW niet gehaald; durfde me niet te uiten, te presenteren enzovoorts.

Toen heb ik hulp gehad van school uit en heb ik geleerd mezelf te uiten, mezelf te laten zien.

Op dit moment heb ik een hele lieve vriend, die mij hier ook heel erg bij helpt en ik voel er eigenlijk bijna niks meer voor. Ben er ook niet zo meer mee bezig. Maar soms merk ik toch nog wel de gevolgen; bijvoorbeeld als ik een presentatie moet houden, maar dit lukt ook steeds beter.

En ik doe nu een nieuwe opleiding, waar iedereen mij gewoon accepteerd zoals ik ben. en dat scheelt ook een hele hoop.

En erover praten met anderen heeft mij uiteindelijk toch nog heel goed geholpen.

Groetjes Angel

p's als je nog vragen hebt, dan vraag je maar raak :roll:

Berichten: 43

Re: jongeren en pesten

Er zullen weinig mensen van die leeftijdsgroep op het wetenschapsforum rondhangen!

Maar ik denk dat weinig mensen NIET gepest zijn, pesten komt overal voor en zo ook ben ik gepest, maar je wordt om de kleinste dingetjes gepest.

Ik ben op de basisschool gepest door klasgenoten omdat ik nogal een snelle huiler was, doormiddel van opmerkingen en alleen maar verbale communicatie, later werd dit erger door dreigementen en bedreigingen (natuurlijk ligt het er ook aan waar je op school zit, want ik zat in een ghetto wijk op school).

Later op de middelbare school ging het pesten over in plagerijen, niets erg dus, maar toen men er in de 4e achterkwam dat ik homosexueel was (ben), ben ik daar natuurlijk weer om gepest. Niet dat ik mij hier veel van aantrok, want ik was inmiddels wat ouder en opmerkingen doen geen pijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 220

Re: jongeren en pesten

Ik ben 15 en nooit echt gepest. Ze zeiden wel 'leerpikkie' tegen me, maar dat was meer op een speelse manier.

Ik heb wel dat de bruggers bij ons denken dat ze stoer zijn en naar mij en mijn vriendinnen dingen als 'voodoo' en 'heksenkring' en 'gothics' roepen. maar ik heb er geen last van en trek me er ook niets van aan.

Ik doe gewoon wat ik wil en laat me net opfokken door zulke kindertjes.. :roll:

we lachten er eigenlijk gewoon om

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: jongeren en pesten

Ach ja, ik ben ook wel eens gepest. Ik had een bril (oogafwijking bij geboorte) en dan zie je er nogal gauw pestbaar uit, zeker als je de enige bent in je basisschoolklas. Maar het heeft me wel weerbaar gemaakt. Ook op de Havo ben ik wel eens gepest toen omdat ik als enige uit mijn buurt naar de Havo ging en dus in het begin nog geen vrienden had. De anderen probeerden stoer te zijn en dan is pesten een makkelijke manier.

Toen ze echter doorkregen dat ik me niet liet pesten en twee van de grootste kwallen kort achter elkaar voor schut gezet had en op hun falie gegeven had, toen was het snel over. Ineens was ik de gevierde man (sorry, jongen). Het kan verkeren op school.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 62

Re: jongeren en pesten

Ben nooit ''echt'' gepest....maar omdat ik altijd wel stil was en vaak niks terugdeed ( vaak is het zo dat als je een bepaalde reactie toont dat ze het dan juist leuk vinden om die reactie vaker te zien) gingen ze kijken waar mijn grenzen lagen op het gebied van plagerijen sommige speels andere ook echt vervelend. Dat is irritant maar ik werd er telkens harder door.

En na een beetje verandering van uiterlijk( dit niet door menselijke handen maar gewoon door de tijd) en een beetje uitsraling hebben waarmee je laat zien dat het je toch niks doet zijn ze er uiteindelijk mee op gehouden.

Maar zoals ik al zei dit waren niet echt pesterijen eerder plagerijen.
Een avond waarop iedereen het eens is, is een verloren avond.

(Albert Einstein)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: jongeren en pesten

Op de basisschool had ik hetzelfde probleem als H2O, ik huilde snel. Sommige jongens vonden het ook leuk om me te zitten schoppen onder tafel, ik was te introvert om iets terug te doen (bovendien waren ze altijd met meer en dat kon ik toch nooit winnen). Ik was te trots om volwassenen om hulp te gaan vragen, heb me ook nooit echt bedreigd gevoeld.

Op de middelbare school was het over. Er waren een paar sukkels die het af en toe probeerden, maar om hun pogingen, bijv. 'nerd' en 'hippie' kon ik (en mijn vrienden) alleen maar lachen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Berichten: 34

Re: jongeren en pesten

Ik denk dat iedereen ooit wel eens gepest is of dat het bij iedereen zeker kan voorkomen dat hij/zij gepest word. Pesten kan ook overal gebeuren, op alle leeftijden en kan over vanalles gaan. Ofwel ben je te slim of te stom, te groot of te klein, te dik of dun, enz..

Velen worden gepest omdat ze anders zijn dan de meeste mensen.

Volgens mij heeft pesten ook te maken met jaloezie opdat diegene die pesten zelf de eigenschappen van die persoon willen en hun frustraties daardoor uitwerken op die persoon. Ook denk ik dat mensen pesten om zelf niet gepest te worden of mee met een groepje iemand pesten om zelf bij een groep te behoren. Nu, ik ben vroeger ook wel gepest. Dit was eigenlijk enkel in het lager onderwijs door de mensen van men klas. Het was omdat ik niet bij de slimste van de klas hoorde en omdat ik een gemakkelijk slachtoffer was omdat ik toch bijna nooit iets durfde doen als ze me pesten. Wat ze dan meestal deden was groffe opmerkingen maken, me uitsluiten bij spelletjes, me uitschelden of lachen met m'n restultaten. Soms werd er dan achteraf op de speelplaats nog ruzie gemaakt en kreeg ik wel eens een klap maar meestal ging ik wel lopen. Maar nu ben ik veel harder geworden ook door vroeger. Nuja, Je leert eruit en laat niet meer op je kop schijten.

Gebruikersavatar
Berichten: 63

Re: jongeren en pesten

ik ben nu 17 en zit nog op de middelbare school en naar mij wordt er iedere dag wel een keer 'gothic' geroepen, en meestal is dat door het 'groepje' waar ik zelf bij loop ook!. :roll:

zelf snap ik eigenlijk niet waarom, ok ik loop altijd in zwarte kleren, heb een paar spike-armbandjes en teken overal een pentagram op. maar mijn stijl gaat meer naar skater/alto dan gothic.

echt pesten is dit niet, maar als je dit iedere dag 20 keer hoort en nota bene ook nog van je eigen neefje. :P dan gaat het je op een gegeven moment toch wat doen.

(maar goed ze kennen er volgens mij gewoon niet tegen dat me als een soort van individu wil gedragen en niet mee wil gaan met die 'tmf-generatie')

maar wat je ook ziet is als er bijvoorbeeld een meisje rondloopt die er op zich slim ziet en reputie heeft gemaakt als 'stuudje'. er altijd een paar van die mensen rondlopen die stoer of populair gevonden willen worden als ze haar pesten (door gang duwen, tas afpakken, dingen roepen)

dat vind ik dus echt gewoon triest van die mensen
Sometimes My Mind Plays Tricks On Me



-Echt Geluk, is slechts tijdelijk-

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: jongeren en pesten

Jij onderscheid jezelf bewust. Dan is het dus niet zo vreemd dat anderen dat ook zien en er wat van zeggen. Zeker niet in die leeftijdscatagorie.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het niet bepaald aardig is, maar je kan er natuurlijk ook zelf wat aan doen.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: jongeren en pesten

Ger schreef:Jij onderscheid jezelf bewust. Dan is het dus niet zo vreemd dat anderen dat ook zien en er wat van zeggen. Zeker niet in die leeftijdscatagorie.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat het niet bepaald aardig is, maar je kan er natuurlijk ook zelf wat aan doen.
Zolang de onderscheiding niet bewust gebeurt om anderen te denigreren vind ik niet dat men zich zomaar moet aanpassen aan de "standaard".

Het is wel gezond en realistisch om je te realiseren dat je commentaar over jezelf afroept, maar dat wil nog niet zeggen dat het commentaar dan ook maar terecht is. Alles wat anders is, is per definitie "vreemd" en "eng".

Maar: daarbij komt, dat veel mensen in een "afwijkende" vorm van gedrag en zelf-presentatie een bedreiging zien omdat men het gevoel heeft dat het een gevolg is van een vorm van kritiek op de eigen levensstijl en zelf-presentatie. Men houdt er dan sowieso niet van om zomaar bij de "domme massa" gerekend te worden.

Is het eigenlijk niet zo dat als men een Afrikaan in een Afrikaanse "jurk" ziet, dat men daar minder moeite mee heeft (omdat het cultuurbepaald is) dan met een "gothic/skater/alto" die duidelijk wel bij de eigen cultuur hoort maar zich bewust afzonderd van de "massa"? Zit daar dan niet een soort verstopte vorm van kritiek in ten opzichte van de "massa"? Is deze vorm van onderscheiding puur individualisme of zit er meer achter?

Rick 261 zegt het al een beetje: hij wil zich afzonderen van de "tmf"-generatie. Wat is er mis met de "tmf"-generatie? Wat maakt hen minder dan jou?

Kijk, voor mij zijn er nuances in het pesten. Als iemand gepest wordt omdat hij/zij zich bewust afzonderd van de "rest" met een bepaalde (verstopte) boodschap kan ik begrip opbrengen voor het commentaar. Het tegenargument is dan vaak: ja maar, ik vind het gewoon mooi en leuk om me zo te kleden/voor te doen, en waarom moet iemand daar commentaar op hebben? Sec gezien is dat natuurlijk een legitieme vraag, maar ik geloof dat het vaak zo is dat de manier van kleden niet puur en alleen maar uit "smaak" voortkomt maar ook uit een bepaalde vorm van "afzetten tegen iets" hetgeen mensen voelen en waar ze op reageren.

Wat Ger dus volgens mij bedoelt is niet: "je moet er wat aan doen", maar meer de gedachte die ik hier verwoord: "op het moment dat je jezelf bewust onderscheid van anderen met de bedoeling anderen te laten voelen dat zij maar dom bezig zijn (ik stel het maar even bewust zo simpel), dan kun je dus reacties verwachten en kun je niet meer met recht zeggen dat je gepest wordt.

Ik vind het dus veel kwalijker als mensen gepest worden om zaken waar ze helemaal zelf niets aan kunnen doen, zoals het dragen van een bril, een beugel of gewoon het gevoeliger zijn dan anderen.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Reageer