[scheikunde] Zoutvorming

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 15

[scheikunde] Zoutvorming

Hallo,

Op school zijn we bezig met zoutvormingen, en daar is dus een opdracht; fosforzuur + kaliloog. Ik begon dus met:

H3PO4 + KOH -> ... + ...

Dit wordt:

H3PO4 + K+ + OH- -> ... + ...

H3PO4 staat een H'tje af aan OH- en dit wordt dus H2O-;

H2PO4- + K+ + H2O -> ... + ...

Klopt het zo ver, of vergeet ik dingen / hoe moet het verder?

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Je vergeet nogal veel dingen. :)

Allereerst het klopt dat het OH- een H zal oppakken maar een waterstof ion (proton) is H+ Je krijgt dus H2O

Je vergeet ook je ladingen nadat je zuur protonen heeft afgestaan. Het is H2PO4-

Niet één H gaat afgesplitst worden maar alle 3 de H's waardoor je uiteindelijk 3 maal deze reactie krijgt. Probeer ze eens alledrie te noteren.

Nog een tip men schrijft altijd het metaal-ion voor de zuurrest. :)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Eigenlijk moet je dus 3 KOH hebben? En van dat HO-, dat minnetje had ik verkeerd geplaatst. Het moest eigenlijk achter H3PO4. Inmiddels heb ik dat veranderd (het is een beetje onoverzichtelijk hier in de post).

Dus:

PO4-3 + K+ + 3H2O -> 3H2O + KPO4?

Kaliumfosfaat?

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: [scheikunde] Zoutvorming

VraagVraag schreef:

Dus:

PO4-3 + K+ + 3H2O -> 3H2O + KPO4?

Kaliumfosfaat?
Het water wordt gevormd, dus komt na de reactiepijl. Zoals chemaniac zegt heeft H3PO4 3 protonen (H's) af te splitsen.

Mag je de voorgetallen veranderen of is de opgave vast? Als het vaststaat, krijg je zoals jij zegt, H2PO4- + K+ + H2O. Als je het voorgetal van KOH mag veranderen, kan je 3 protonen onttrekken.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Volgens mij mag alles, en is het doel om er een naam + de gegevens achter de reactiepijl te krijgen. In dat geval is dit goed?

Bedankt voor de hulp alvast!

Voor de reactiepijl moet ik dus niks veranderen behalve af en toe een getal ervoor zetten om het kloppend te maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zoutvorming

VraagVraag schreef: Volgens mij mag alles, en is het doel om er een naam + de gegevens achter de reactiepijl te krijgen. In dat geval is dit goed?

Bedankt voor de hulp alvast!

Voor de reactiepijl moet ik dus niks veranderen behalve af en toe een getal ervoor zetten om het kloppend te maken?
Dit is nog niet goed. Alleen de 3 protonen zullen reageren, met het fosfaatdeel (PO43- is wat het uiteindelijk wordt) zal niets gebeuren.

Je moffelt nu namelijk 2- weg, in de praktijk is het namelijk KH2PO4 wat je nu gemaakt hebt. Er moet dus meer kalium bij na de pijl (ik zie dat H2O links maar even over het hoofd, maar daar hoort uiteraard OH- te staan).

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Hmm, dat was niet de bedoeling... Even opnieuw, ik heb:

H3PO4 + KOH -> ... + ...

H3PO4 + 3KOH -> ... + ...

H3PO4 + 3K+ + 3OH- -> ... + ...

H3PO4 + 3K+ + 3OH- -> 3H2O + ...

H3PO4 + 3K+ + 3OH- -> 3H2O + 3K+ + PO4

Alleen kloppen K3PO4 dan nog niet?

Het begint wazig te worden. 8-[

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Je bent op goede weg, alleen moet je je fosforzuur ook in ionen splitsen voor je water kan krijgen na de pijl. Je maakt veel stappen die neit nodig zijn.

Je doet het best alsvolgt. Stap 1 de reactieproducten.

H3PO4 + KOH ->

Wat herken je een zuur en een base dus je krijgt een neutralisatie reactie (dit is de makkelijkste)

Stap 2 splitsen in ionen.

H3PO4 --> 3H+ + PO43-

Hetzelfde met KOH maar dat moet jij nog eens proberen.

Stap 3: Je schrijft alle ionen voor de reactie pijl en je zorgt ervoor dat alles in gelijke aantallen gebeurt (voorgetallen aanpassen). Je H+ zal reageren met je OH- tot water dat schrijf je na de pijl en je maakt deze reactie kloppend. Vergeet niet je K+ ionen ook aan te passen.

Uiteindelijk zie je dat neit alles reageert uit je vergelijking wat voor en na je pijl staat mag je schrappen. Dit zijn de "tribune-ionen" die kijken alleen maar toe maar doen zelf niks.

Uiteindelijk is dit je reactie: H+ + OH- ----> H2O

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Zoutvorming

H3PO4 + 3K+ + 3OH- -> 3H2O + 3K+ + PO43-

K(PO)3

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Je fosforzuur is nog altijd niet geïoniseerd. Wat er nu rechts staat, klopt wel.

Berichten: 2.337

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Rechts van de pijl moet die K(PO)3 weg, dat bestaat helemaal niet.

Het begint er meer en meer op te lijken maar je moet echt eerst je zuur ioniseren.

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Oke, fosforzuur is nog niet geïoniseerd, klopt. Maar dat is niet zo erg (het ging me om de uitkomst)! :)

Rechts klopt bij de ene wel, en bij de ander niet? :D

Berichten: 17

Re: [scheikunde] Zoutvorming

even voor de duidelijkheid:

je moet K3PO4 bekomen hé, niet KPO3

Het lijkt me dat je probeert naar dat laatste toe te werken, maar dat bestaat niet (normaal niet toch :D)

K3PO4 is dan (tri)kaliumfosfaat (waarbij die tri normaal achterwege gelaten wordt omdat er maar combinatie tussen kalium en fosfaat mogelijk is)

Berichten: 15

Re: [scheikunde] Zoutvorming

Oke, duidelijk. Bedankt! :)

Reageer