diazepam

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

diazepam

Diazepam is toch een zwakke base e?

Welke pKb ongeveer?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: diazepam

Als ik google kom ik meerdere pKa-waarden van 3.3 tegen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2.399

Re: diazepam

Zwakke base dus. ;)

Tegenwoordig praat niemand meer over pKb waarden, maargoed 14-pKa geeft je pKb.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: diazepam

Ik heb wel nog even naar de structuur zitten kijken... maar een pKa van 3.3 doet vermoeden dat het een zwak zuur is. Maar welk proton is dat dan?

*Maarten, die gaat twijfelen aan zijn eigen zuur/base-kennis
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 541

Re: diazepam

Ik denk die van de koolstof tussen de dubbel gebonden O en de N

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: diazepam

Dat leek mij ook de enige kandidaat aangezien je enige stabilisatie door mesomerie kunt krijgen.

Maar is het ding daarmee dan zuurder dan azijnzuur??
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: diazepam

Volgens mij is het molecuul wat je vindt als je erop zoekt al gewoon in basische vorm, en is de imine hetgene wat geprotoneerd kan worden in zuur milieu.

Berichten: 2.399

Re: diazepam

Zucht Berry............. :cry:

Een base kan prima een pKa van minder dan 7 hebben, wanneer leren mensen het nou eens. :twisted:

pKa zegt niets maar dan ook niets of iets een zuur of een base is [!] Je zult naar de physische organische chemie van een molecuul moeten kijken om te zeggen of iets een base of een zuur is.

Die imine is SP2 gehybridiseerd, daardoor is er meer S karakter in de binding, en ligt dus dichter bij de kern. Zou dit molecuul nu makkelijker een + lading oppikken of niet. (hint de kern is ook positief geladen).

Edit: nog maar een andere beschrijving ook

De pKa beschrijft de zuurte graad van het geconjugeerde zuur van de base. Een zwakke base heeft dus een sterker geconjugeerd zuur --> hence pKa van 3.3. Inderdaad een sterker zuur dan azijnzuur.

Reageer