[scheikunde] THF

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 23

[scheikunde] THF

Ik had begrepen uit een reeds voorafgaande topic

THF (tetrahydrofuraan) gepruikt kan worden om PVC in op te lossen

maar waar vind ik zoiets? weet iemand wat het kost?

en als het moeilijk te vinden is kent iemand dan andere alternatieven?

Berichten: 133

Re: [scheikunde] THF

Zover ik weet kan een labbeheerder THF voor je bestellen voor een alternatief zou ik eens ether proberen anders probeer onderstaande link.

http://cool-palimpsest.stanford.edu/byauth...ar/solpar6.html

Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

Heb zojuist met ether geprobeerd en het lukt niet

ik wil trouwens zoveel mogelijk PVC oplossen dus ik denk dat THF daar het geschikst voor is aangezien men dat ook voor vijver folie op basis van PVC gebruikt. Misschien zo'n vijver bedrijf.

dan als ik er zou aan geraken en ik gebruik het en ik heb een verzadigde oplossing van PVC en THF gemaakt kan ik die brij dan opzuigen met een meetspuit zonder dat deze ook oplost? en zou ik plasticine als mal kunnen gebruiken?

Berichten: 133

Re: [scheikunde] THF

Ik heb even in the Merck index gekeken en hierin staat dat THF een goede solvent is voor grote polymeren dus dat zou ik in je achterhoofd houden.

Echte koopadressen durf ik niet te zeggen, het is een uitdaging om het zelf te maken maarjah..

Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

Zelf maken?

klinkt wel tof maar ik ben thuis ook niet zo goed uitgerust met labo-materiaal. En hoewel ik niet zoveel van die dingen afweet lijkt het mij wel moeilijk en misschien gevaarlijk? Ik dacht misschien is contact op te nemen met een vijver bedrijf maar de telefoon werkt blijkbaar niet en de enige bio-chemicus die ik kan zit ergens in buitenland. komt dus slecht uit...


Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

heb ook iets gevonden : http://www.labstuff.nl/index1.html

maar ik woon niet in nederland en als ik iets koop wil ik eerst wachten

tot ik zeker weet dat ik het niet in België kan krijgen.

Berichten: 133

Re: [scheikunde] THF

novasol is een belgischbedrijf anders moet je eens langs een tuincentrum gaan om het na te vragen of een apotheek aangezien de apothekers in belgie meer dingen verkopen dan in nederland...;

Berichten: 58

Re: [scheikunde] THF

Fleppie, kan je niet wat meenemen van bij jullie op J&J en doorverkopen ? :twisted:

Grapje .

De vraag gaat dus meer over hoe je THF kan aankopen zonder dat je een labo-account hebt. Ik weet dat dat bij ons niet kan en bij alle gevestigde distributeurs van solventen en labo-artikelen ook niet.

Novasol is een producent van THF, die gaan geen kleine hoeveelheden leveren. Dat geldt ook voor Brenntag.

Je hebt trouwens genoeg met een technische zuiverheid, dus heel duur zal die niet zijn (als je er aan kan komen)
chromblog.wordpress.com

Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

een apotheker?

ik zal eens gaan kijken.

stel dat het toch niet zo eenvoudig word om er aan te geraken kan ik dit dan zelf maken?

Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

neen, de apotheker is geen optie.

heeft iemand een idee om het zelf te doen?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] THF

Je zou 1,4 butaandiol kunnen dehydrateren met een zure katalysator. Alleen kijkt men je vreemd aan als je die stof gaat kopen, aangezien het als een drug kan worden gebruikt.

Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

hmmm, dt is wel minder

maar kan je zoiets in de apotheker krijgen?

Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

ik heb nog niet zoveel chemie op school gehad dat ik dit allemaal zelf kan begrijpen

wil je dit even stap voor stap uitleggen a.u.b.? :P

Berichten: 23

Re: [scheikunde] THF

welke katalysator werkt trouwens het beste in dit geval

(en liefst vrij makkelijk te verkrijgen :D )

Gesloten