[scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Berichten: 8

[scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Bij een proef gebruikten we 4,0 ml jodiumtinctuuroplossing met een verdunning van 0,1.

Hoeveel gram jood zit hier in? En wat is dan de concentratie jood in jodiumtinctuur?

alvast bedankt.

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Wat weet je nog meer van de jodiumtinctuuroplossing? Misschien een % oid.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Helaas niet, het enige dat ik weet is dat het een verdunde jodiumtinctuur is met een verdunning van 0,1.

Ik weet niet of er een gangbaar % oid is, dat lijkt me dan wel logisch, het is gewoon van school.

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Als je dat niet weet dan kun je de vraag niet beantwoorden want er zijn verschillende jodiumtincturen zoals bijv 1%jodium in 70% ethanol maar ook 2% jodium en 2,5% natriumjodide in 50% ethanol en er zijn nog wel andere concentraties in gebruik.

Als je wilt rekenen zou ik de 1% in ethanol gebruiken. Hier wordt meestal gewerkt met 1g in 100 ml oplossing.

Hoeveel g zit er in 0,1 x verdunde oplossing

hoeveel g zit er dan in 4 ml?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

2,8? in ieder geval bedankt.

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

2,8? wat liters, kilo's of ...

Altijd de eenheden vermelden als je aan het rekenen bent !!

Laat eens zien hoe je bij de 2,8? komt dan kunnen we bekijken of het rekenen goed is.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Ik moet volgens mij dezelfde proef doen op school, ik weet ook niet hoeveel de oplossing is verdund, wij hebben ook 4 ml jodiumtinctuur gebruikt.

Dit is de opdracht: Doe van de verdunde jodiumtinctuuroplossing 4,0 ml in een reageerbuis. Voeg 1,0 stijfselwater en vervolgens 5,0 ml water toe. (vergelijk de kleur van deze buis met die van de reeks.. ) en dan : Bereken de concentratie jood in jodiumtinctuur. Druk je antwoord uit in gl-1

Maar ik wou gewoon weten hoe je het moet berekenen dan?

Zou je gewoon een voorbeeld cijfer kunnen gebruiken en het laten zien? :oops:

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

(vergelijk de kleur van deze buis met die van de reeks.. )
Is dit een reeks met bekende concentraties?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Ja, maar dat heeft er eigenlijk niets mee te maken.. Die reeks is van een vraag daarvoor,

Er zijn 7 reageer buizen, in elke reageerbuis zit er 1 ml stijfselwater en

in de eerste reageerbuis zit er 1 ml standaardoplossing en 8 ml water, bij de volgende wordt het aantal ml water met 1 ml verminderd en bij het aantal ml standaaroplossing wordt 1 ml opgeteld en zo bij elke buis verder.

Dus bij de tweede zit er 1 ml stijfsel water, 2 ml standaardoplossing en 7 ml water.

ik denk niet dat deze informatie nodig is voor de vraag die ik heb gesteld.

Ik wil alleen weten hoe je de concentratie jood in jodiumtincuur berekend.

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

De reeks is een soort van ijklijn die je nodig hebt om de concentratie van je onbekende te berekenen.

1.Reken de concentraties uit van elke buis in je reeks met behulp van de concentratie van je standaardoplossing.

2.Vergelijk je onbekende oplossing met de reeks dan weet je met welke concentratie je buis overeenkomt.

3.Reken de concentratie terug naar je oorspronkelijke oplossing.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Mijn probleem is dus DAT IK NIET WEET HOE ik de concentratie moet berekenen.. ik weet met welke buis het overeen (de derde) maar dan kan ik nog niets doen omdat ik niet weet hoe je de concentratie berekent.. in iedergeval bedankt voor de hulp die je gegeven hebt ^^

Berichten: 133

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Zoals hierboven al wordt gezegt, staat er op de reeks aangegeven hoeveel g*l-1 Jood in de buis aanwezig is.

Als je zo aardig wilt zijn om deze te geven kan ik proberen om het antwoord te benaderen zodat ik weet hoe ik je verder kan helpen. als je wilt

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Laat maar zitten, ik heb deze berekeningen gemaakt:

In reageerbuis 3 zit 37,5 g jood. Deze reageerbuis gebruik ik omdat het qua kleur op d everdunde jodiumtinctuur opl. lijkt.. Ik heb 4,0 ml verdunde jodiumtinctuur gebruikt, ik heb nu dus 37,5 g jood per 40 ml verdunde jodiumtinctuur

in 1 liter past de 40 ml jodiumtinctuur 250 keer, dus moet ik ook de 37,5 g keer 250 doen --> 37,5*250= 9375 g/L

Om daarf g/L-1 van te maken, deel ik het door 10. Dan wordt het antwoord 937,5 g/L-1

Ik weet niet of het goed of fout is... zou je dat tenminste kunnen zeggen?

Zo niet, dan toch bedankt voor de hulp :D

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

zou het helpen als ik de leraar of de toa eens zou vragen om hoeveel % oid het gaat? Kun je het dan gewoon uitrekenen? Dan doe ik eerst dat eens.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] jood in jodiumtinctuur

Als het goed is zal het op deze manier moeten. Iedereen bedankt voor zijn hulp. :)

Omdat de verdunde jodiumtinctuur erg veel leek op de oplossing in reageerbuis 3, is het aantal gram jood in beide oplossingen hetzelfde, de jood is dan ook bepalend voor de kleur. Dus ook in de 4,0 ml verdunde jodiumtinctuur zit 37,5 gram jood.

In reageerbuis 3 zit 37,5 g jood. We hebben 4,0 ml verdunde jodiumtinctuur gebruikt en daarom zit er in de verdunde jodiumtinctuur 37,5 g jood per 40 ml verdunde jodiumtinctuur. Om daarvan g/L te maken moeten we eerst kijken hoeveel keer 40 ml in 1 L past. Dat doen we met deze berekening: 1000 ml / 40 ml = 250. Dus in één liter past de 40 ml verdunde jodiumtinctuur 250 keer. Daarom moeten wij ook de 37,5 g keer 250 doen --> 37,5 g x 250= 9375 g/L

Om daar g/L-1 van te maken, delen we het door 10. Dan wordt het antwoord: 937,5 g/L-1.

De concentratie jood is dus 937,5 g/L-1.

Reageer