wat zien jullie hier?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

wat zien jullie hier?

Hallo, ik ben bijna een half jaar geleden begonnen aan een organisch project op school. Alles is redelijk gelukt, ik had echter wel veel problemen bij de eerste stap. Dit was een bromering.

de tweede stap was een voorbereiding van een grignard reagens, en daarna behandeld met een keton. het oplosmiddel was THF, de opwerking is ook gebeurd ''zoals het hoort ''. de opbrengst was te weinig voor een tweede IR, ik heb nog geen flauw idee waarom de opbrengt zo gering is geweest.

de stof moet zijn : 4-4methoxyphenyl-haptaan-4-ol.

Afbeelding Afbeelding
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 2.399

Re: wat zien jullie hier?

Ik zie een IR-spectrum Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: wat zien jullie hier?

Ik zie nog iets, een piek bij 3000 cm-1. Dat is een heel bekende ;)

Berichten: 20

Re: wat zien jullie hier?

oke, bedankt voor alle input:P

Uit het IR-spectrum kan afgeleid worden welke verbindingen zich in de eindstof bevinden.

Om aan te kunnen tonen dat de synthese succesvol is verlopen moeten de volgende verbindingen bij hun golflengten aanwezig zijn in het spectrum:

CH3 2960 - 2850 ( sterk signaal, 2 banden )

OH (tertiar) 3600 - 3200 ( breed signaal ) en 1150 - 1040 ( sterk signaal )

Aromaat 1500 - 1600 (sterk signaal )

Om aan te kunnen tonen of de synthese is gelukt moeten er een paar essentiele pieken te zien zijn. De belangrijkste pieken zijn die van de tertiare alcohol groep. Deze horen een brede piek te geven rond de 3600-3200. En een scherpe piek rond om 1150-1040.

Beide zijn te vinden in het IR-spectrum.

Verder is de aromatische verbinding ook goed te zien in het spectrum.

is dit genoeg onderbouwend bewijs dat de synthese is gelukt? ik heb niet erg veel ervaring met IR-spectra in de praktijk, natuurlijk weet ik de theorie hier wel achter, maar misschien zijn er hier mensen op dit forum die deze dingen dagelijks voorbij zien komen.

helaas hebben we geen NMR op school :(
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 2.399

Re: wat zien jullie hier?

Kijk, dat zijn inderdaad de kenmerke eigenschappen van je stof in de IR. Je kunt met een IR niet echt uitsluiten of je de stof daadwerkelijk hebt en een schatting maken hoe puur die is. Daarvoor hem je NMRs, LCs en massa spectrometers voor nodig.

Berichten: 133

Re: wat zien jullie hier?

@ Aeternitas: zou je de synthese van 4-4methoxyphenyl-haptaan-4-ol niet herhalen en hier eventueel de opbrengst verhogen door de synthese op te schalen. Zodat je meerdere analyses kan uitvoeren voor een betrouwbaarder resultaat. (is maar een advies)

Berichten: 1.490

Re: wat zien jullie hier?

Aeternitas schreef: oke, bedankt voor alle input:P

Uit het IR-spectrum kan afgeleid worden welke verbindingen zich in de eindstof bevinden.

Om aan te kunnen tonen dat de synthese succesvol is verlopen moeten de volgende verbindingen bij hun golflengten aanwezig zijn in het spectrum:

CH3 2960 - 2850 ( sterk signaal, 2 banden )

OH (tertiar) 3600 - 3200 ( breed signaal ) en 1150 - 1040 ( sterk signaal )

Aromaat 1500 - 1600 (sterk signaal )

Om aan te kunnen tonen of de synthese is gelukt moeten er een paar essentiele pieken te zien zijn. De belangrijkste pieken zijn die van de tertiare alcohol groep. Deze horen een brede piek te geven rond de 3600-3200. En een scherpe piek rond om 1150-1040.

Beide zijn te vinden in het IR-spectrum.

Verder is de aromatische verbinding ook goed te zien in het spectrum.

is dit genoeg onderbouwend bewijs dat de synthese is gelukt? ik heb niet erg veel ervaring met IR-spectra in de praktijk, natuurlijk weet ik de theorie hier wel achter, maar misschien zijn er hier mensen op dit forum die deze dingen dagelijks voorbij zien komen.

helaas hebben we geen NMR op school :(
heb je geen referentiemateriaal?

of anders een IR spectrum om mee te vergelijken?

dit laatste hadden wij altijd op school, echt een mega dik boek en dan maar zoeken zonder register :P

Berichten: 20

Re: wat zien jullie hier?

ik ben ongeveer met 10 ml anisole begonnen, daarna heb ik dit gebromeerd, en vervolgens de bromidegroep klaar gemaakt voor een grignard reactie. waarna ik er 4-heptanon aan heb geplakt, en dat vervolgens aangezuurd om zo het alcohol te laten onstaan. ( en slechts 3 kristallen opbrengst, goed laten uitkristalleren/herkristalleren etc)

ik hield na elke stap steeds minder over dat er theoretisch verantwoord was!

bij het opschalen komen grotere problemen om de hoek, vooral de eerste stap, de bromering is erg exotherm, en bij de eerste keer opschalen vloog mijn opstelling bijna de lucht in.

Ik heb deze synthese ingezet op het HLO lab, dus daar hebben ze een zeer beperkte keuze uit apparatuur...
Naja, denk er maar over na!

Berichten: 20

Re: wat zien jullie hier?

tequila boy schreef:
Aeternitas schreef: oke, bedankt voor alle input:P

Uit het IR-spectrum kan afgeleid worden welke verbindingen zich in de eindstof bevinden.

Om aan te kunnen tonen dat de synthese succesvol is verlopen moeten de volgende verbindingen bij hun golflengten aanwezig zijn in het spectrum:

CH3  2960 - 2850 ( sterk signaal, 2 banden ) 

OH (tertiar) 3600 - 3200 ( breed signaal ) en  1150 - 1040 ( sterk signaal )

Aromaat 1500 - 1600 (sterk signaal )

Om aan te kunnen tonen of de synthese is gelukt moeten er een paar essentiele pieken te zien zijn. De belangrijkste pieken zijn die van de tertiare alcohol groep. Deze horen een brede piek te geven rond de 3600-3200. En een scherpe piek rond om 1150-1040.

Beide zijn te vinden in het IR-spectrum.

Verder is de aromatische verbinding ook goed te zien in het spectrum.

is dit genoeg onderbouwend bewijs dat de synthese is gelukt? ik heb niet erg veel ervaring met IR-spectra in de praktijk, natuurlijk weet ik de theorie hier wel achter, maar misschien zijn er hier mensen op dit forum die deze dingen dagelijks voorbij zien komen.

helaas hebben we geen NMR op school :(
heb je geen referentiemateriaal?

of anders een IR spectrum om mee te vergelijken?

dit laatste hadden wij altijd op school, echt een mega dik boek en dan maar zoeken zonder register :P
er is geen referentie materiaal, deze ''stof'' is nog onbekend, niets over te vinden in de literatuur, ik heb deze ook zelf verzonnen.
Naja, denk er maar over na!

Reageer