cut off gel gelfiltration, dailyse, ...

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

cut off gel gelfiltration, dailyse, ...

Beste,

Onder invloed van de zwaartekracht kunnen moleculen gescheiden worden door ze over een gepakte gelkolom te laten lopen (gel exclusie). Voor het scheiden van moleculen met een MG van 5000 Da (g/mol) gebruikt met een cut off (limiet) van 5000 kDa? Het zou dus zo zijn dat een gel met poriën van 2000 kDa moleculen van 2000 Da net niet meer doorlaat. Vanwaar komt dat verschil in eenheden: kDa en Da ?

alvast hartelijk bedankt!

groetjes,

anne

Berichten: 306

Re: cut off gel gelfiltration, dailyse, ...

Ik denk dat je wat verkeerd hebt!

De eenheid kDa is kilodalton en Da is dalton, het enige verschil is dat er een factor 1000 tussenzit om het makkelijker leesbaar te maken!

De poriën van een gelkolom zoals jij die gebruikt zijn dus zo dat een molecuul met een molgewicht van 5000 Da in de poriën kunnen komen en daarmee vastgehouden (afgeremd) kunnen worden, terwijl moleculen van 5000 kDa daarvoor veel te groot zijn en dus NIET in de poriën kunnen komen en zo onvertraagd de kolom zullen verlaten!

Oftewel: Bij een mengsel komen eerst de grote moleculen eraf en daarna de kleinere!

Berichten: 6

Re: cut off gel gelfiltration, dailyse, ...

ajonker schreef: Ik denk dat je wat verkeerd hebt!

De eenheid kDa is kilodalton en Da is dalton, het enige verschil is dat er een factor 1000 tussenzit om het makkelijker leesbaar te maken!

De poriën van een gelkolom zoals jij die gebruikt zijn dus zo dat een molecuul met een molgewicht van 5000 Da in de poriën kunnen komen en daarmee vastgehouden (afgeremd) kunnen worden, terwijl moleculen van 5000 kDa daarvoor veel te groot zijn en dus NIET in de poriën kunnen komen en zo onvertraagd de kolom zullen verlaten!

Oftewel: Bij een mengsel komen eerst de grote moleculen eraf en daarna de kleinere!
Neen, hierbij had ik me wel degelijk niet vergist. Wij gebruikten in het labo een gelfiltratiekolom met een cut off van 5000 kDa waarbij polymeren van 5000 Da achterbleven NIET in de porieën passen....

Berichten: 2.399

Re: cut off gel gelfiltration, dailyse, ...

Ik zou nog maar eens dubbel checken, want ajonker geeft de goede beschrijving.

Reageer