chloroform als solvent NMR

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 6

chloroform als solvent NMR

hallo,

weet iemand waarom bij proton-NMR vaak als solvent chloroform wordt gebruikt?

alvast bedankt voor de hulp!

groetjes,

anne

Berichten: 1.816

Re: chloroform als solvent NMR

Het is een prima oplosmiddel en makkelijk te elimineren uit je spectrum.

Heb er een link bij gezocht.

http://www.chem.ucla.edu/~webspectra/NotesOnSolvents.html
LiA

Berichten: 281

Re: chloroform als solvent NMR

Bedoel je niet d-chloroform? Waar de H dus deuterium is. Het is een redelijk goed oplosmiddel, en bevat geen protonen die in het spectrum te zien zijn. (bron: NMR Spectroscopy)

Berichten: 6

Re: chloroform als solvent NMR

Bedoel je niet d-chloroform? Waar de H dus deuterium is. Het is een redelijk goed oplosmiddel, en bevat geen protonen die in het spectrum te zien zijn. (bron: NMR Spectroscopy)
bedankt!

ik gebruikte idd CDCl3.

groetjes

Berichten: 180

Re: chloroform als solvent NMR

Bedoel je niet d-chloroform? Waar de H dus deuterium is. Het is een redelijk goed oplosmiddel, en bevat geen protonen die in het spectrum te zien zijn. (bron: NMR Spectroscopy)
Bij 7.3ppm zal zeker wel een piek zitten. die is dus niet van je product. (of je hebt een overlap)

maar die heeft met de chloroform te maken.

Berichten: 281

Re: chloroform als solvent NMR

Maar er staat in het artikel: "Since the deuterium isotope of hydrogen has a different magnetic moment and spin, it is invisible in a spectrometer tuned to protons."

Wat bedoelen ze daarmee dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: chloroform als solvent NMR

FrankB schreef: Maar er staat in het artikel: "Since the deuterium isotope of hydrogen has a different magnetic moment and spin, it is invisible in a spectrometer tuned to protons."

Wat bedoelen ze daarmee dan?
Omdat waarschijnlijk niet alle chloroform in gedeutereerde vorm aanwezig is. Dan kun je dus toch minipiekjes krijgen.

Berichten: 281

Re: chloroform als solvent NMR

Oh oke, is natuurlijk niet 100% zuiver. Ja dat klinkt zeer aannemelijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: chloroform als solvent NMR

Ik vind het een heel rare zin. Het is natuurlijk algemeen zo dat een spectrometer op een bepaald isotoop is ingesteld, en alle andere isotopen daarmee onzichtbaar zijn. Maar specifiek deuterium is onzichtbaar omdat het kernspin nul heeft. Maf.

Inderdaad zal het chloroform altijd een beetje waterstof bevatten en daardoor zichtbaar zijn. Maar daar gaat deze opmerking dus niet over.

Berichten: 1.816

Re: chloroform als solvent NMR

Maar specifiek deuterium is onzichtbaar omdat het kernspin nul heeft.
Lijkt me wat vreemd.

De link die ik gegeven heb, lijkt me meer dan genoeg info te geven, op dit item.
LiA

Berichten: 2.399

Re: chloroform als solvent NMR

Spin van D is +1 en niet 0 (die van H is 1/2)

De resonantie frequentie van H (400mhz) is significant anders die van een deuterium (ergens rond de 60000 mhz als ik me niet vergis). Dit is de reden dat je het niet ziet...... deuterium resoneert niet op de frequentie van een proton.

Reageer