nieuwe shewartkaart

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

nieuwe shewartkaart

Wie kan mij uitleggen hoe je een shewart kaart opzet met een reeks van uitslagen die berekend zijn vanuit een gemiddelde, van 2 enkelvoudige waarden? Hoe bereken je dan je s en x?

Berichten: 873

Re: nieuwe shewartkaart

Ik begrijp niet helemaal wat je gedaan hebt maar laat ik een gokje wagen.

Je hebt een reeks getallen, meetwaarden, daar heb je een gemiddelde van bepaald, en toen heb je die gemiddelde waarde van je meetwaarden afgetrokken.

Wat je dan met "2 enkelvoudige waarden" bedooeld ontgaat me even.

Heb je wat meer informatie?

Berichten: 2

Re: nieuwe shewartkaart

Voor mijn werk ben ik gevraagd nieuwe shewart kaarten te maken. Nu wordt er voor een bepaalde analyse elke dag een referentiemonster in duplo meegenomen en het gemiddelde moet worden ingevuld in een shewart kaart. Hoe bereken ik dan X en S? Is daar een andere berekening voor gezien je in je gemiddelde ook al een spreiding hebt.

Ik heb 15 getallen die weer een gemiddelde zijn van twee enkelvoudige waarden.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nieuwe shewartkaart

Je kunt die 15 duplogemiddelden gewoon gebruiken voor een nieuwe kaart: het gemiddelde van die 15 gemiddelden en de standaarddeviatie van die 15 gemiddelden.

Consequentie is wel dat je alleen gemiddelden van duploresultaten in de nieuwe kaart mag invullen, geen enkelvoudige metingen.

Een voorwaarde voor deze werkwijze is dat alle monsters normaal ook in duplo gemeten moeten worden/zijn en dat het gemiddelde van die duplometingen wordt gerapporteerd.

Gedachtegang hierbij is dat een Shewhartkaart een afspiegeling moet zijn van je werkwijze bij die betreffende analyse.

Berichten: 873

Re: nieuwe shewartkaart

Als aanvulling op Marjanne's stuk;

Je mag je wel afvragen of het wel juist is om het gemiddelde van een duplo als resultaat te nemen. Ik denk dat je ook een eis moet stellen hoeveel de duplo resultaten van elkaar mogen verschillen. 1 en 9 heeft een gemiddelde van 5 maar 4 en 6 ook, en ik vind de laatste twee een betere duplo.

Kortom, als dat nog niet vast ligt, ga na hoeveel de duplo resultaten van elkaar mogen verschillen.

Berichten: 1

Re: nieuwe shewartkaart

Beste,

Een 2de vraag bij het maken van een nieuwe shewhart kaart. Indien men dit gebruikt om een controlestandaard op te volgen:

* Voor de keuze van s neem je dus de stdev van de laatste 15 punten bevoorbeeld

* echter voor de keuze van x neem je normaal gezien het gemiddelde van de laatste 15 punten dan :

Is het echter niet correcter om de verwachte waarde (concentratie) voor de controlestandaard te nemen? Indien men het gemiddelde neemt integreert men eventueel de toevallige fout van tijdens de bereiding van de kontrolestandaard.

Wanneer men een nieuwe controlestandaard aanmaakt is de kans kleinder dat de fout van bereiding belangrijk wordt als dit wordt afgetoets tot de verwachte concentratie

Is dit een terechte opmerking of gaan ik hier volledig de mist in?

Bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: nieuwe shewartkaart

Ik begrijp dat je nu meer meetpunten hebt dan de 15 die je in je eerste post meldde.

Als je een volle controlekaart afsluit en een nieuwe wilt beginnen, dan moet je de gehele oude controlekaart meenemen voor het bepalen van je nieuwe gemiddelde en standaarddeviatie. Sterker nog, als je nog oudere kaarten hebt, dan moet je een vast aantal kaarten kiezen (bijv. de laatste 3 of 4) waarmee je het nieuwe gemiddelde en standaarddeviatie berekent voor je nieuwe kaart. Zo schuift dat bij elke nieuwe kaart op.

Eventuele uitschieters ("out-of-controle´s") mag je in de berekening van je nieuwe dataset niet meenemen.

Door het steeds meenemen van ook oudere kaarten voorkom je dat fouten in de bereiding van standaarden veel invloed krijgen.

De methode die jij suggereert is wel degelijk een goed alternatief. Je kiest een vast gemiddelde en een vaste standaarddeviatie en die hanteer je consequent in je kaarten. Het vaste gemiddelde en standaarddeviatie moeten wel voldoen aan eisen die je jezelf moet stellen aan ´terugvinding´ (recovery) en reproduceerbaarheidssstandaarddeviatie. Die eisen zouden ook van buitenaf kunnen worden gesteld, bijv. vanuit een markt-eis, een accreditatieprogramma, de Raad voor Accreditatie, ...

Er is een nieuwe NEN-norm (NEN 6603) waarin dit alles goed beschreven staat. De norm is nog ontwerpnorm; de definitieve norm volgt over ca. een jaar. Het loont de moeite om die norm aan te schaffen als je in een laboratorium werkt. De norm is algemeen en kan voor veel branches worden toegepast. Hij is verkrijgbaar bij het NEN in Delft. Het voordeel van het volgen van een van de methoden uit die norm is dat je bij een controle/audit geen discussie krijgt over de gevolgde werkwijze met controlekaarten. ;)

Reageer