Waarom koud filtreren?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

Waarom koud filtreren?

Voor mijn GIP heb ik metaaloxalaten moeten bereiden en de zuiverheid ervan bepalen. Ik heb gewoon de instructies gevolgd en me er niet al te veel vragen bij gesteld. Maar nu ik dat zo net terug las, vroeg ik me af waarom je een oplossing moet laten afkoelen en zelfs ijswater moet toevoegen alvorens je die filtreert. Weet iemand hier een antwoord op? Ik weet dat wanneer je oplossing warm is je neerslag grover is, maar van een koude oplossing ken ik de gevolgen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Waarom koud filtreren?

Wat weet je van de oplosbaarheid van stoffen als het oplosmiddel koud, danwel warm is?

Berichten: 31

Re: Waarom koud filtreren?

Bij het afkoelen zullen bijv. verontreinigingen welke slecht oplosbaar zijn uit kristaliseren waardoor je ze eruit kunt filtreren. Filtreer je warm dan kan het zijn dat deze stoffen er niet uitgefiltreerd zullen worden.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom koud filtreren?

Dat is maar het halve antwoord, Bartje81.

Berichten: 31

Re: Waarom koud filtreren?

Dat is maar het halve antwoord, Bartje81.
Uhh, maak het dan verder af.. (ik leer nog elke dag ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Waarom koud filtreren?

Filtreren kan dienen om de opgeloste stof te zuiveren, maar ook om het neerslag te zuiveren. Elk van de twee heeft zo zijn specifieke eisen.

Als je het neerslag wilt zuiveren moet je ervoor zorgen dat er geen insluitsels inzitten (dus liefst snel kleine kristalletjes laten ontstaan) en wil je er vaak ook voor zorgen dat er zo min mogelijk van de gewenste stof in oplossing blijft (dus koud houden als het in warm oplosmiddel beter oplost).

Reageer