Frisdrank

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 20

Frisdrank

Eerst en vooral aan iedereen een goede vakantie toegewenst.

Ik hoop dat ik mijn vraag bij het juiste deeltje zet anders moet je het maar verplaatsen.

Mijn vraag is: Als je frisdrank of iets met gas in, in de diepvries plaatst kan dat dan kwaad voor de fles of voor als je het later uitdrinkt?

Berichten: 252

Re: Frisdrank

Een volle fles frisdrank of bier in de diepvries kan barsten. Dat heb ik onlangs zelf aan den lijve ondervonden met een bierflesje :oops: Dit komt natuurlijk doordat water uitzet bij bevriezing. Het is dus enkel schadelijk voor de fles, want opdrinken kan sowieso niet meer! :D

Een ander fenomeen is dat, als je geluk hebt dat de fles niet barst, alle opgeloste gassen in de drank (water) in gasfase komen. Als je terug ontdooit heb je dus frisdrank zonder bubbels. Da's niet erg maar lekker is anders ;)

Berichten: 20

Re: Frisdrank

Bedankt voor de uitleg.

Berichten: 127

Re: Frisdrank

Een ander fenomeen is dat, als je geluk hebt dat de fles niet barst, alle opgeloste gassen in de drank (water) in gasfase komen. Als je terug ontdooit heb je dus frisdrank zonder bubbels. Da's niet erg maar lekker is anders ;)
Bij mijn weten lossen gassen beter op in koude vloeistoffen dan in warme. Moet dus geen probleem zijn.

De Ketel

Berichten: 374

Re: Frisdrank

En als het water bevriest?

Berichten: 83

Re: Frisdrank

En als het water bevriest?
als je het dan uit de diepvries haalt zonder dat de fles kapot is, kan je het zo weer ontdooien!

dit heb ik een keer met bier gehad die in een speciale koeler had gezet in een nieuwe koelkast voor een feestje :oops: :D

gelukkig waren de flesjes niet gebarsten, dus heb ze gewoon weer laten ontdooien

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Frisdrank

Toch is de oplosbaarheid van gassen in ijs iets heel anders dan in vloeibaar water.... Het is zeker niet triviaal aan te nemen dat er bij bevriezen niets met het CO2 gebeurt. En pas op: er zijn ook gassen die beter in warm water oplossen dan in koud water!

Berichten: 1.379

Re: Frisdrank

Ik ken voorbeelden van toenemende oplosbaarheid van een gas in een vloeistof na temperatuurverhoging.

Maar die vloeistof moet dan wel bestaan uit ionen en vacatures. Ik denk aan gesmolten zouten en ook aan gesmolten natrium ( als warmtewisselaar in een kernreaktor)

Door de toenemende vacatureconcentratie neemt daarin de oplosbaarheid van bijvoorbeeld zuurstof toe. Je kunt zeggen dat er door temperatuurverhoging meer ruimte komt in de vloeistof door de vorming van meer vacatures.

Maar geldt dit ook voor water ? Maken we in water door temperatuurverhoging meer ruimte d.m.v. vacatures? Moeten we hierbij denken aan helium in water?

Thermodynamisch bekeken betekent dit dat bij warmteopname de entropiewinst in de vloeibare fase wordt gerealiseerd in plaats van, gewoonlijk, in de gasfase.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Frisdrank


Reageer