[scheikunde] [katalyse] Berekening TON

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 220

[scheikunde] [katalyse] Berekening TON

Beste mensen,

Zou iemand mij misschien uit kunnen leggen hoe ik de turnovergetal TON van een katalysator kan berekenen met bijvoorbeeld een voorbeeld sommetje?

m.v.g.

Berichten: 306

Re: [scheikunde] [katalyse] Berekening TON

Ik zal een poging wagen!

Wij maken gebruik van silica met een specifiek oppervlak van 400 m2 per gram. Aan 1,0 gram silica voegen we 0,5 gram n-propylamine (MW = 59) toe als katalysator samen met 1 ml 3-aminopropyltrimethoxysilaan die gekoppeld wordt. D.m.v. een kleurreagens toe te voegen kunnen we de katalysator afname via UV-VIS bij 280 nm volgen. Na 1 uur is de reactie afgelopen en is er geen katalysator meer aanwezig.

Het turnover number (TON) bereken je alsvolgt:

Een 0,5 gram katalysator => mmol katalysator

De tijdsduur van 1 uur => seconden

Het totale oppervlak => m2

TON = mmol/(sec x m2)



Hieruit volgt:

TON = 8,475 mmol / (3600 sec x 400 m2) = 5,89 nmol/s*m2

Ik hoop dat het voorbeeld duidelijk genoeg is!

Succes

Alex

Berichten: 39

Re: [scheikunde] [katalyse] Berekening TON

http://www.thuisexperimenteren.nl/infopages/definities.htm

Turnover Number of Turnover Frequency = mol product/(mol metaal.h)

Het aantal moleculen dat reageert per site per tijdseenheid.

Als een basis eenheid van echte katalytische activiteit is de TN een bruikbaar concept maar wordt gelimiteerd door het probleem van hoe het echte aantal actieve sites te bepalen. In het algemeen is het makkelijker om deze bepaling voor metalen uit te voeren dan voor niet-metaal katalysatoren aangezien technieken zoals selectieve chemisorptie beschikbaar om het blootgestelde oppervak van de metalen te bepalen. Voor zure katalysatoren kan het aantal zure sites bepaald worden door deze te vergiftigen door adsorptie met bases alhoewel deze methode tot te hoge waarde kan leiden aangezien sites wel beschikbaar kunnen zijn voor adsorptie die niet beschikbaar zijn voor reactie. Net als met reactiesnelheden is het turnover number een functie van druk, temperatuur en samenstelling van de reagerende vloeistof.

Reageer