[scheikunde] Hardheid water berekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 8

[scheikunde] Hardheid water berekeningen

Geachte scheikunde helden,

Ik heb al eerder een post gedaan over de juiste indicator voor het bepalen van de hardheid van kraanwater, maar loop weer vast.

Na het titreren van de 0,02 M EDTA in de oplossing ( 100ml kraanwater, 2 mL 0,1N zoutzuur, 4/5 druppels joodwater, en erio T zwart indicator) hadden we het omslagpunt van paars/roze naar blauw bereikt. Dit was na 26,99 ml en na 27,18 ml.

Nu moeten we de totale hardheid in milliequivalenten per liter berekenen en deze vermenigvuldigen met 2,8 om de juiste hoeveelheid hardheidsgraden te krijgen.

Op internet is ook een andere manier en dat is; c . V = c . V

Nu komen we niet echt uit de eerste methode, en bij de tweede methode loopt het ook mis.

Wie wil/kan helpen?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

m = 0,004258 mol/l <== je hebt geen rekening ermee gehouden dat je maar met 100 ml kraanwater werkt.

En sowieso, je gebruikt je eigen verbruik nergens in je berekening. Vergeet ook niet dat EDTA normaal pas calcium (en magnesium) complexeert bij pH = 10. Zou je de bron van je gebruikte methode willen vertellen?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

Je hebt gelijk, van mijn beschrijving klopt niet veel.

Dat calcium- Erio T complex het stabielst is bij pH 10, daar is wel rekening mee gehouden.

Maar zal mijn berekening van de vraag schrappen, want weet het nu niet meer 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

thc schreef: Je hebt gelijk, van mijn beschrijving klopt niet veel.

Dat calcium- Erio T complex het stabielst is bij pH 10, daar is wel rekening mee gehouden.

Maar zal mijn berekening van de vraag schrappen, want weet het nu niet meer 8-[
Mja vroeg het me af omdat je er zoutzuur bij gebruikte, daar bereik je niet zo gauw een pH van 10 mee :P

Maar inderdaad. Zou je je voorschrift aub willen overtikken?

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

Benodigdheden

- Kraanwater

- Erlenmeyer

- 2 ml 2M HCL

- Broomwater

- Brander

- 4 ml NH3/ NH4Cl bufferoplossing (pH = 10)

- 70 mg indicator

- 0,02 M EDTA

- Buret

- Pipet

- Maatkolf

- Gemotiveerde vwo"ers

Uitvoering

Stap 1: Pippetteer 100 ml kraanwater (opmerking 1) in een schone en droge erlenmeyer.

Stap 2: voeg hieraan ca. 2ml 0,1 N zoutzuur (opmerking 2) en enige druppels broomwater (opmerking 3) toe.

Stap 3: Kook de oplossing gedurende 5 minuten om de overmaat broom en het kooldioxide te verwijderen.

Stap 4: Breng de oplossing op ca. 40 ˚C en voeg 4 ml van NH3/NH4Cl bufferoplossing (pH = 10) en ca. 70 mg indicator toe.

Stap 5: Titreer met 0,02 M EDTA tot de blauwe kleur.

Bereken de totale hardheid in milliequivalenten per liter. Door het aantal milliequivalenten per liter te vermenigvuldigen met 2,8 wordt de hardheid uitgedrukt in hardheidsgraden.

in plaats van broomwater hebben we joodwater gebruikt. Omdat de broomwater niet meer aanwezig was.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

Stap 2: voeg hieraan ca. 2ml 0,1 N zoutzuur (opmerking 2) en enige druppels broomwater (opmerking 3) toe.

Stap 3: Kook de oplossing gedurende 5 minuten om de overmaat broom en het kooldioxide te verwijderen. <-- waarvoor dienden deze 2 stappen? (Dat dien je uiteindelijk voor het verslag toch te weten). Ik weet het, veel vragen :P , maar ik probeer een beetje een lijn in je verhaal te scheppen zodat ik het ook begrijp. Ik neem aan dat dat wel bij die (opmerking x) steeds staat.

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

Opmerking 2: Omdat vrij of gebonden kooldioxide stoort, wordt aangezuurd en verwarmd.

Opmerking 3: Het broomwater dient om de eventuele aanwezige Fe2+ ionen te oxideren. Na toevoeging van de bugger ontstaat dan Fe(OH)3 wat de titratie niet stoort.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

Dan nog een vraagje, wat zijn milliequivalenten? Mg/l? En welke hardheidsgraad moet je hebben? Een Duitse hardheidsgraad komt overeen met 7,1 mg/l calcium.

Als ik dat toepas op jouw data:

0,02 mol/l * 26,99 ml = 0,54 mmol Ca2+/100 ml = 5,4 mmol Ca2+/l

5,4 mmol Ca2+/l * 40,08 g/mol = 220 mg Ca2+/l

Dat zijn dan 220 mg Ca2+/l / 7,1 mg Ca2+/l/°dH = 30 °dH

Hmmz daar spoort het een en ander niet aan, die omrekeningswaarde.

EDIT: en ook met jouw manier van omrekenen kom ik op die 30 uit:

5,4 mmol/l * 2 = 11 meq/l

11 meq/l / 0,36 meq/l/°dH = 30 °dH

Dat is dus wel erg hard water, maar volgens wikipedia niets vreemds: http://nl.wikipedia.org/wiki/Waterhardheid

Ik neem aan dat moeders erg vaak het koffiezetapparaat ontkalkt? :P

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

Wow, had de hele reactie niet gezien

Berichten: 8

Re: [scheikunde] Hardheid water berekeningen

Thank you very much!!

Reageer