Gitaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 421

Gitaar

Een 'quick-question':

Iemand die ik ken speelt gitaar en zegt dat ie na lang spelen wondjes/reactie/schilfers krijgt. Waarschijnlijk door het aanraken van de snaren.

Is het mogelijk dat er een stofje ontstaat door het spelen (misschien ook zweten) waar hij last van krijgt? Zo ja, is dit bekend bij jullie en kan hij hier iets aan doen? Bijvoorbeeld zijn handen met iets insmeren na/voor de tijd.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Gitaar

Kan het niet gewoon irritatie zijn? Kan me voorstellen dat gitaarsnaren in de huid snijden en schuren. Als je elke dag met schuurpapier over je vinger gaat, krijg je hetzelfde effect. Ik denk zelf dat nivea na het spelen wonderen doet :)

Gebruikersavatar
Berichten: 851

Re: Gitaar

Ik weet niet welke gitaar hij speelt, maar een plectrum (schrijf je dat zo?) kan ook helpen.

De gitaarsnaar is een erg ruw opervlak ik ga er niet vanuit dat er een chemische reactie plaatsvind (qua stoffen dan). Het is naar mijn weten gewoon het schuren van de huid (gelijk aan Fuzzw)
Jurn [WSF - Technicus]



It is better to be silent and be thought a fool, than to speak and remove all doubt -- Abraham Lincoln

Duct tape is like the force. It has a light side, a dark side, and it holds the universe together.... - Carl Zwanzig

Berichten: 1.816

Re: Gitaar

Misschien zit er nikkel in het snaarmateriaal en nikkelallergieen zijn algemeen bekend.
LiA

Berichten: 281

Re: Gitaar

Snaren bevatten inderdaad nikkel. En een plectrum helpt alleen bij 1 hand, met de andere moet je nog steeds over de snaren glijden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Gitaar

Ik speel ook gitaar, en ik heb vaak behoorlijk zweterige handen dus die snaren beginnen vaak heel snel te roesten. Als ik op een dag veel speel, en ik heb niet meer zoveel eelt op mijn vingertoppen van vorige keren, dan kunnen er behoorlijk diepe sneeën ontstaan, en als dat roest er dan ook nog eens inkomt is dat behoorlijk vervelend.

De enige reactie die ik kan bedenken is dat de snaren dus roesten door het zweet, en roest plus wondjes is vaak onplezierig.

En ja, dat is net de hand waarbij je geen plectrum kan gebruiken :P

Berichten: 281

Re: Gitaar

Misschien dat je met tussenpozen de snaren afneemt met een droge doek. Dat doe ik ook wel eens. Dan haal je meteen de eventuele roest weg.

Berichten: 1.816

Re: Gitaar

Je kunt je snaren echt wel behandelen met wat (zuur vrije) vaseline. Maar, ondanks dat dat helpt tegen roesten, en misschien ook goed is voor de snaren, zal het niet echt helpen tegen een allergie. Maar misschien wel vertragen.

Vooral die schilfers en misschien ook rood worden en jeuk??? zijn toch wel een indicatie(s) van een allergie. Maar TS moet hier maar wat meer duidelijkheid over geven anders is het speculatie en leidt tot weinig.

En in dat geval is het meer medisch dan chemisch.
LiA

Berichten: 2.337

Re: Gitaar

Vasaline op je snaren zou ik niet uitproberen, de vasaline gaat het gevoel met je gitaar volledig veranderen en er een vettig boeltje van maken. Zeker als je niet speelt met plectrum. Thionyl probeer maar eens iets te tokkelen met zeer gladde snaren. ;)

Berichten: 1.816

Re: Gitaar

Kan zijn, ik speel geen gitaar. Probeerde een oplossing te verzinnen.

Maar er zijn andere middelen, zoals balistol enz. ipv vaseline.

Dan nog kan ik er verder weinig mee als TS niet reageert.
LiA

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Gitaar

Gitaarsnaren moeten trillen. De trillingsfrequentie is o.a. afhankelijk van spanning en massa. Je kunt niet zomaar straffeloos de massaverdeling veranderen.

Gebruikersavatar
Berichten: 421

Re: Gitaar

Ik heb nog even gevraagd en de persoon waar ik het over heb heeft last van "witte uitslag" na veel gitaar spelen.

Misschien zijn nikkelvrije snaren een oplossing, maar het is niet zeker of de persoon een nikkelallergie heeft.

Berichten: 1.816

Re: Gitaar

Het was ook maar een suggestie. Maar een bezoekje aan de huidarts/dermatoloog kan daarover uitsluitsel geven.
LiA

Berichten: 281

Re: Gitaar

Je hebt ook nog snaren van koper met een zilverlaagje. Maar wellicht dat mensen daar ook weer allergisch voor kunnen zijn... Voor de rest sluit ik me bij Thionyl aan.

Reageer