ijzerbacterie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

ijzerbacterie

Ik heb een natuurvijver,geen folievijver, maar door de jaren heeft er zich een dikke sliblaag op de bodem gevormd. Mijn vijver is ongeveer een 20 op 40 meter groot op een diepte van ongeveer 2 meter. Buiten waleterleleis, riet en lis staan er geen planten in de vijver. Op de vijver zitten er een 20 tal grote karpers, wat voorn en wat goudwinden. Wat is nu mijn probleem. De waterklaliteit is prima (zowel gh, ph als kh), in de winter is het water tamelijk doorzichtig doch vanaf half mei tot half oktober vormt er zich een flinterdun laagje aan de oppervlakte, wat het uitzicht enorm verstoort. Uit een analyse bij een labo zou dit laagje bestaan uit ijzerbacterieën. Heeft iemand daar al van gehoord en is daar een oplossing voor. Ik heb reeds verschillende producten gebruikt, maar zonder resultaat en die producten zijn zeker niet goedkoop.

mvg

Berichten: 1.816

Re: ijzerbacterie

Als je even googelt op ijzerbacterien, dan lees je snel dat er zich op het opp. geen ijzerbacterien kunnen leven. Het is gewoon een laagje ijzercabonaat (metalige glans).

Dus wat beweging/stroming van water op het oppervlak en dat opp. dan filteren zou een oplossing kunnen zijn.
LiA

Berichten: 83

Re: ijzerbacterie

mijn vader had dat ook in zijn vijver.

toe heeft hij idd een fonteintje met filter en een soort van zuurstofpomp er in gedaan. misschien helpt het ook wel om er een paar zuurstofplanten in te zetten (dat helpt ook tegen algen)

bij ons kun je de goudwindes prima zien zwemmen. (hebben inmiddels ook de reigers door)

Berichten: 3

Re: ijzerbacterie

Bedankt alvast voor de reacties. Ik heb op google ook gelezen dat het geen ijzerbacterieën zijn. Ik laat het oppervlaktewater over een moerasfilter gaan (8 op 5 meter) waarin 6 m3 cocosvezel inzit met de nodige moerasplanten, dan heb ik nog 5 grote luchtstenen op de bodem liggen die continue lucht blazen en ook beschik ik over een zware beluchtingspomp (zoals op forelvijvers), ondanks dat alles krijg ik dat laagje niet weg. Als alles aanstaat krijg ik wel een open plek omdat de smurie naaar de zijkanten wordt gedrukt, maar zet je alles af dan ligt die laag er binnen de kortste keren er terug op. (de moerasfilter blijft echter wel het ganse jaar opstaan). Mijn vraag is of iemand producten kent op die ijzerbacterieën op de bodem af te breken of een product dat dat laagje oplost?

alvast bedankt voor de belangstelling

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: ijzerbacterie

Ik kan uit je verhaal niet opmaken of het om dezelfde laag gaat, maar wellicht heb je er iets aan.

In onze vijver heb ik er geen last van, maar in mijn aquarium (100x40 cm) heb ik soms dagenlang ontwikkeling van een laag op het water. Het is een wat stroperige laag. Kleurloos, maar wittig als hij dikker wordt. Je kunt er inderdaad moeilijk doorheen kijken, zeker van onder naar boven (maar dat zie jij wat lastig voor je vijver :oops: ).

Het effect dat je beschrijft met het kunnen wegdrukken maar niet oplossen, klopt helemaal.

Het vervelende van die laag is dat hij geen zuurstof doorlaat. Bij mijn aquarium moet ik, als die laag optreedt, hem er soms elke dag even afhalen. (Ik doe dat met een aantal vellen keukenpapier, die ik een voor een op het wateroppervlak leg en dan weer snel wegtrek. Dat gaat heel goed bij een aquarium, maar natuurlijk niet bij een vijver :oops: ).

In de aquariumwereld wordt die laag ´kaar´ genoemd. Het is een afvalproduct/uitscheiding van anaerobe bacteriën die in de bodem leven. Een remedie is om de zuurstofrijke waterstroom uit de zuiveringspomp op de bodem te richten, wat die bacteriën niet leuk vinden. Ik heb dit nooit geprobeerd, omdat dat met die tissues voor mij goed werkt en het praktisch lastig is om de waterstroom anders te richten.

Ik heb me in een speciaalzaak ook laten vertellen dat het toepassen van bruisstenen in deze juist averechts werkt, omdat dit de zuurstof uit de bodem ´wegzuigt´. Ik kan je niet zeggen of dat dit helemaal waar is.

Berichten: 3

Re: ijzerbacterie

Nogmaals bedankt voor jullie reacties, maar op vlak van mechanische zuivering heb ik al bijna alles geprobeerd. Ik heb deze vraag hier geplaatst, het is een chemiesite, of er mensen zijn die weten welke producten er zijn die op een biologische wijze slib en de aanwezige ijzerbactierieën kunnen afbreken. Ik heb al met zoveel firmas over dit probleem gepraat, allen hebben ze de oplossing, maar niemand geeft enige garantie. Dan heb je ook nog de offertes die ze maken, bij de ene gaat het over 300 euro en een andere over 10.000 euro. Wel te verstaan, dit zijn jaarlijks terugkerende onkosten. Dus, als er iemand is die weet welke producten daarvoor in aanmerking komen, zou ik hem/haar er dankbaar zijn.

mvg

Ronny

Berichten: 1.816

Re: ijzerbacterie

Die ijzerbacterien zijn misschien elektrochemisch aan te pakken. Omdat Zink niet zo goed werkt in zoet water, zou Aluminium misschien kunnen.
LiA

Reageer