[scheikunde] Energiediagrammen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

[scheikunde] Energiediagrammen

Hallo Chemici,

Ik begrijp niet helemaal hoe je een energiediagram maakt. Ik weet dat bij een exotherme reactie er energie vrijkomt en dus de lijn met eindstoffen lager ligt dan de beginstoffen. En bij endotherm dus andersom. Maar hoe haal je uit een reactievergelijking of het endotherm of exotherm is. Er zal vast een trucje voor zijn, maar welke is dat dan?

Bij voorbaat dank,

Ruud

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Energiediagrammen

Google maar eens op Gibbs vrije energie.

Maar een algemene stelregel is dat wanneer er rechts van de pijl meer mol gas staat dan links van de pijl, het over het algemeen een exotherme reactie is. Bij reacties waar geen gas ontstaat, gaat die regel uiteraard niet op.

Berichten: 311

Re: [scheikunde] Energiediagrammen

Geeft de enthalpie (H) je niet het antwoord? Een negatieve enthalpie is exotherm en een positieve enthalpie is endotherm (dacht ik).

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: [scheikunde] Energiediagrammen

Geeft de enthalpie (H) je niet het antwoord? Een negatieve enthalpie is exotherm en een positieve enthalpie is endotherm (dacht ik).
Ja klopt, maar dat wilde ik hem juist zelf laten uitzoeken. En ook hoe dat precies werkt met entropie. Dat is namelijk ook een component daarvan. En daarmee ook de temperatuur:

ΔG = ΔH - TΔS

Reageer