6 en 10% NaOH oplossing maken

Moderator: ArcherBarry

Reageer

6 en 10% NaOH oplossing maken

Hallo,

het is al eeuwen terug dat ik me bezig heb gehouden met het maken van oplossingen van NaOH. Het verhaal achter deze oplossing voor mij is misschien wel leuk.

Ik heb een aquarium waarin tropische vissen komen te zwemmen die een lage geleidbaarheid vergen (50 tot 150 uS/cm). Daarom heb ik een kat- anionwisselaar gemaakt. De output van deze wisselaar is een pH van circa 8 en een EGV tussen de 5 en 10 uS/cm. Maar het hars wat in deze wisselaar zit moet geregenereerd worden. Kation hars wordt geregenereerd met 6 of 10% Zoutzuur, het anionhars wordt geregenereerd met een 6% of 10% NaOH oplossing nodig.

Ik ben van plan dit te gaan doen door middel van gootsteenontstopper in vaste vorm. Ik weet dat je eigenlijk voor een goede oplossing demiwater moet hebben. Maar dat heb ik (nog) niet tot mijn beschikking. Ik wil kraanwater gebruiken om de eerste keer te kunnen regenereren. Als dat eenmaal gebeurd is heb ik mijn eigen demiwater en ga dan demi water bewaren voor het maken van de nieuwe oplossing als het hars weer geregenereerd moet worden.

Maar dan nu de vragen...

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 6%/liter te krijgen met kraanwater?

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 10%/liter te krijgen met kraanwater?

en voor demiwater:

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 6%/liter te krijgen met demiwater?

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 10%/liter te krijgen met demiwater?

En je hebt ook standaard vloeibaar ontstopper van 33% kan ik daar op de volgende manier de concentraties uithalen? Door te verdunnen?

6% oplossing uit 33% door 0.18 l toe te voegen aan 1 liter kraanwater?

10% oplossing uit 33% door 0.3 l toe te voegen aan 1 liter kraanwater?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, mijn visjes zullen jullie dankbaar zijn :D

Groet,

Erik

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 6 en 10% NaOH oplossing maken

Punt 1:
Maar dan nu de vragen...

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 6%/liter te krijgen met kraanwater?

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 10%/liter te krijgen met kraanwater?

en voor demiwater:

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 6%/liter te krijgen met demiwater?

- Hoeveel gram NaOH ben ik nodig om een oplossing van 10%/liter te krijgen met demiwater?
Het water maakt niets uit, omdat je in gewichten gaat werken.

De berekening op zich is eigenlijk simpel. 6 danwel 10% van het gewicht dat de gewenste hoeveelheid water weegt, is loog.

Heb je bijvoorbeeld 1 liter nodig, dan is 60 danwel 100 g loog nodig om op het door jouw gewenste % uit te komen. Dit is niet helemaal correct omdat je met de dichtheid aan de slag moet, maar ik moet de eerste vis nog tegenkomen met een master in scheikunde :P

Die verdunningen heb je best nog onder de knie zo te zien:

C1*V1=C2*V2

6% * 1l = 33% * x l ==> C2 = 6%/33% * 1l = 0,18 l

10% * 1l = 33% * x l ==> C2 = 10%/33% * 1l = 0,30 l

Correct is het dan om te zeggen dat je moet aanvullen tot 1 liter omdat je anders een lagere concentratie krijgt. Dump je die hoeveelheden vloeistof namelijk bij 1 liter water, dan krijg je bij benadering volumes van 1,18 en 1,3 liter.

Het regenereren moet je eigenlijk de 1e keer ook met demiwater doen. Wat er uiteindelijk op je hars achterblijft, is afhankelijk van alle verdelingsgraden van de zouten die in het kraanwater zitten. Je voert zo eigenlijk een beetje ionchromatografie uit :)

Re: 6 en 10% NaOH oplossing maken

Thx Fuzzwood! Je hebt mijn visjes erg blij gemaakt. Foto volgt nog :D het is dus erg makkelijk, maar dat komt goed uit want het moet ook neit te moeilijk worden ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: 6 en 10% NaOH oplossing maken

Ik zou trouwens de voorkeur geven aan caustische soda/bijtende soda in een soort emmertje. Volgens mij zit er in gootsteenontstopper vaak ook stukjes aluminium om de gootsteenontstopreactie sneller te laten verlopen, en misschien ook nog wel andere troep. Caustische sodaparels zien er veel zuiverder uit, ik weet niet of dat belangrijk is voor de vissen :)

Re: 6 en 10% NaOH oplossing maken

Ik heb de gootsteen ontstopper van 33% gebruikt. Het gaat door kat- en anionwisselaar heen. De metalen etc worden verwijderd :) Ik hou een EC over die niet te meten is :)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: 6 en 10% NaOH oplossing maken

Dus de vissen zijn blij :)

Wat zijn hetvoor tropische vissen? Discusvissen?

Re: 6 en 10% NaOH oplossing maken

nee, er komen Zuid Amerikaanse snoekcichlide in. Die hebben het water liever wat zachter dan hard ;)

Reageer