Statistiek

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 34

Statistiek

Hey aangezien ik op mijn opleiding chemie ook statistiek heb neem ik aan dat jullie er ook wel wat van af weten:P

De vraag is:

Er werd een onderzoek gedaan naar de tijd die een bepaalde soort latexverf nodig heeft om te drogen. Bij een steekproef werden de volgende tijden (in uren) gevonden:

3.4 2.5 4.8 2.9 3.6

2.8 3.3 5.6 3.7 2.8

4.4 4.0 5.2 3.0 4.8

Bepaal de 95% betrouwbaarheidsinterval.

Nou is mijn vraag: hoe moet je dit in hemelsnaam doen? ik weet dat het 3.8+- nog iets is maar ik kom dus niet op de fout.

Iemand enig idee hoe dit moet? (het antwoord is trouwens 3.8+-0.5, maar ik kom telkens op 0.3 uit.)

Berichten: 2.337

Re: Statistiek

Heb je een texas rekenmachine?

Voor texas is het STAT ----> TESTS -----> Z- (of T) interval en dan je lijst ingeven C-level staat normaal gezien al op 95

Ik hoop dat het lukt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Statistiek

Hou er rekening mee dat het betrouwbaarheidsinterval aan BEIDE kanten van de gausscurve meetelt, en dat je dus met a=0,025 aan de bak moet.

Berichten: 34

Re: Statistiek

Reactie op chemaniac: Nee het is een excel tentamen voor morgen.

Reactie op fuzzwood: Ja oke maar het is dan toch alsnog raar dat ik op 0.3nogwat kom telkens?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Statistiek

Die 3.8 klopt wel, maar aangezien je een standaarddeviatie hebt van 0.97 (ook niet onlogisch gezien de grote spreiding) is je 95% CI niet 3.8 +/- 0.3 maar 3.8 +/- 1.9 (gemiddelde +/- 1.96*std).
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer