NMR Magneetveld

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

NMR Magneetveld

Hoi iedereen,

Wat ik me onlangs afvroeg is waarom men bij NMR streeft naar hogere magneetvelden als de gyromagnetische ratio toch een constante is ?

Heeft dit te maken met nauwkeurigheid van het behaalde spectrum of zitten er nog andere addertjes onder het gras.

Zou men in principe ook een soort van NMR kunnen doen met lage magneetvelden ? (bv 0.05 ~ 0.3 T)

Reden hiervoor is dat ik graag zelf es met dit fenomeen zou willen spelen/experimenteren (indien mogelijk), ik heb nog 2 focus coils van een klystron liggen waar ik tot max 3000 Gauss (=0.3 Tesla) uit kan persen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NMR Magneetveld

Er zijn twee redenen voor een hoog magneetveld die ik zo kan bedenken:
  • Ondergeschikt: De koppelingsconstanten tussen gebonden atomen vormen een constante frequentie. Deze zullen bij een laag veld heel ver uit elkaar liggen in het spectrum en daarmee de zaak vervuilen.
  • Heel belangrijk: Een hoger veld zorgt voor een groter verschil in populaties tussen met het veld mee en tegen het veld in. Zelfs bij hoge veldsterkten is dat populatieverschil een fractie van een procent, maar het loopt met toenemende veldsterkte zeer sterk op. Dit is de reden dat een zgn. 850 MHz NMR apparaat veel gevoeliger is dan een 800 MHz (laat staan een 0,3T/13 MHz zoals jij die in gedachten hebt)
Verder is niet alleen de sterkte van het veld kritisch, maar vooral ook de homogeniteit. In je gehele monster moet het veld niet meer varieren dan de resolutie die je in het spectrum wilt halen. Voor 1H-NMR dus een fractie van 1 ppm.

Berichten: 6

Re: NMR Magneetveld

Wat je ook krijgt is een beter signaal, hogere magneetvelden kunnen meer protonen aanslaan in de moleculen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: NMR Magneetveld

Wat je ook krijgt is een beter signaal, hogere magneetvelden kunnen meer protonen aanslaan in de moleculen.
Swimzie, wat noem jij een beter signaal? Ik denk dat je de gevoeligheid bedoelt die ik in mijn tweede puntje noemde. Dat is inderdaad het belangrijkste punt.

Alleen is je beschrijving van wat er in een NMR machine gebeurt niet helemaal nauwkeurig: het magneetveld "slaat" geen protonen aan.

Wat er gebeurt is dat kernen die zelf een magneetveld hebben een klein energieverschil krijgen tussen hun twee mogelijke richtingen (tegen het veld in en met het veld mee). Daardoor gaan er net iets meer de ene kant op staan dan de andere kant, en dat kunnen we dan weer meten met de radiogolven in de spectrometer.

Reageer