Calciumcarbonaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 46

Calciumcarbonaat

ik vond laatst in mijn lab een flesje Calciumcarbonaat (CaCO3) ik weet niet waarom het daar ligt of hoe ik eraan kom en ik weet ook niet wat ik ermee kan doen.

Mijn vraag: Wat kan ik met Calciumcarbonaat doen.

Denk aan:

- proefjes

- reacties om andere stof te krijgen

- CO2 Reactor

ik noem maar iets ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Dhoras

Berichten: 1.379

Re: Calciumcarbonaat

Ik noem maar wat op: ontleding door verhitting ( = kalkbranden), de gewichtsverandering daarbij, de vorming van ongebluste kalk, het "blussen" erna, met warmteontwikkeling. Allemaal standaardzaken uit het onderwijs in de chemie.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 306

Re: Calciumcarbonaat

Beste Dhoras

Je kunt natuurlijk ook het calciumgehalte bepalen m.b.v. een complexometrische titratie met EDTA en vervolgens het gehalte aan carbonaat gravimetrisch laten bepalen (bv. volgens NEN 5752)! Daaruit kun je dan uiteindelijk herleiden wat de zuiverheid van je gebruikte calciumcarbonaat is!

Groetjes

Alex

Berichten: 46

Re: Calciumcarbonaat

kalk verbranden klink simpel

kan je mischien een reactievergelijking geven en de temp.

mischien wat ik met het nieuwe goedje kan doen?

waar en hoe ik de verhitting moet uitvoeren

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Een klein beetje letten op je spelling en zinsbouw is beslist geen zonde. Het is hier een internetforum en geen MSN. En ik had je dat al een keer eerder gevraagd...</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Berichten: 654

Re: Calciumcarbonaat

Bij de ontleding van calciumcarbonaat ontstaat ongebluste kalk. De reactie kan je oplossen door het product van CaCO3 af te trekken. Toepassingen van het product staan vast ook op het internet, dus dat kan je ook zoeken.

Het reageert ook met zuren, zo kan de aanslag in je douche of waterleidingen (voornamelijk CaCO3) worden weggehaald met behulp van bijv. citroenzuur, waarbij calciumcitraat ontstaat.

Reageer