Paarse uitslag op oud beton

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Paarse uitslag op oud beton

Afbeelding

Dit is heel erg oud beton, sterker zelfs, het is het oudste beton in Nederland van na de Romeinen (jaren 90, 19e eeuw). [!]

Het beton is minstens 1.90 dik maar erg vochtig en kalkrijk.

Op het dak van het pand heeft jaren lang water gestaan dat zijn weg door het beton heeft gevonden. :x

De kleur komt dus meegeloodsd met dat water door het beton.

Kan iemand van de deskundigen hier mij vertellen welke chemicalien deze kleur veroorzaakt / veroorzaken? :cry:

De prijs voor het juiste antwoord (onderling checken svp :) ) is een gratis rondleiding door dit object (omgeving Haarlem).

Op voorhand dank en met vriendelijke groet,

Ziegel.

Berichten: 83

Re: Paarse uitslag op oud beton

de paarse kleur kan van bepaalde bacteriën afkomstig zijn

bijvoorbeeld de 'purple sulfur bacteria'

maar kan ook een of andere chemische kleurstof zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Paarse uitslag op oud beton

Ik vind dit helemaal geen onnozele vraag... ;)
Dit is heel erg oud beton, sterker zelfs, het is het oudste beton in Nederland van na de Romeinen (jaren 90, 19e eeuw).
Ik begrijp dit niet (waarschijnlijk vanwege die Romeinen die je erbij haalt). Houdt dit in dat het beton maar goed een eeuw oud is?
de paarse kleur kan van bepaalde bacteriën afkomstig zijn

bijvoorbeeld de 'purple sulfur bacteria'
Dit geloof ik niet zo. De purple sulfur bacteria en de purple bacteria ´leven´ beide van zwavel en gedijen absoluut niet in een zuurstofhoudende omgeving.

Voor mij zijn het druipstenen. Ik heb lang zitten zoeken op allerlei termen m.b.t. uitloging van beton en later op ´calciet´ en ´paars´. Ik kan er niks anders van maken dan het volgende:

De witte kleur is van calciet. De bruinige van calciet, verontreinigd met ijzeroxide. De paarse van calciet, verontreinigd met een mangaanverbinding.

Re: Paarse uitslag op oud beton

Ik ben het eens met Marjanne misschien op een puntje na namelijk dat het zou gaan om een mangaanverbinding.

Alhoewel ik geen betere kandidaat weet, vindt ik de kleur wel erg paars. Wat ik van calciet met mangaan gezien heb is veel meer rose. (Mangano Calciet)

Het zou kunnen gaan om ijzerinsluitsels net zo als bij amethyst maar ik heb het nog nooit zo gezien.

Edit: Marjanne heeft het waarschijnlijk bij het rechte eind, zoeken op het internet leverde het volgende plaatje op van manganocalciet.

Afbeelding

Berichten: 2

Re: Paarse uitslag op oud beton

Marjanne schreef: Ik vind dit helemaal geen onnozele vraag... ;)
Dit is heel erg oud beton, sterker zelfs, het is het oudste beton in Nederland van na de Romeinen (jaren 90, 19e eeuw).
Ik begrijp dit niet (waarschijnlijk vanwege die Romeinen die je erbij haalt). Houdt dit in dat het beton maar goed een eeuw oud is?
de paarse kleur kan van bepaalde bacteriën afkomstig zijn

bijvoorbeeld de 'purple sulfur bacteria'
Dit geloof ik niet zo. De purple sulfur bacteria en de purple bacteria ´leven´ beide van zwavel en gedijen absoluut niet in een zuurstofhoudende omgeving.

Voor mij zijn het druipstenen. Ik heb lang zitten zoeken op allerlei termen m.b.t. uitloging van beton en later op ´calciet´ en ´paars´. Ik kan er niks anders van maken dan het volgende:

De witte kleur is van calciet. De bruinige van calciet, verontreinigd met ijzeroxide. De paarse van calciet, verontreinigd met een mangaanverbinding.
Aan allen, dank voor de reactie.

Het beton is van 1897, toen werd dit Fort Benoorden Spaarndam gebouwd.

Vanwege het feit dat het een fort is, is het dak erg dik. Des te vreemder dat we deze kleur zien.

Nog een fotootje

En inderdaad zie je stalactieten (op de vloer staan de stalagmieten, er is zelfs een complete kolom gevonden in het fort maar dit terzijde).

Dit is de enige plek in het fort waar we kleur zien. De rest is wit met hier en daar bruin/rood. Kalk en ijzer zeggen wij, 'calciet en ijzeroxide' vind ik ook mooi ;).

Is het nog te zeggen waar die mangaanverbinding van vandaan zou kunnen komen? Het beton schijnt gemaakt te zijn met grondstoffen uit Duitsland en Frankrijk en Nederland.

Hartelijk dank voor jullie hulp (allen). Het aanbod van die rondleiding staat recht overeind, indien je me kunt laten weten in welk weekend je langs zou willen komen, ge zijt van harte welkom.

Ziegel

Reageer